Privatleasingen i Sverige återhämtar sig – elbilar leder utvecklingen

Efter en dramatisk nedgång har privatleasingen på den svenska bilmarknaden börjat återhämta sig. Nya siffror från analysföretaget Vroom visar att privatleasingen ökat med nästan 20 procent hittills i år jämfört med samma period förra året. I augusti var 52 procent av alla privatköpta bilar leasade.

Utvecklingen markerar en tydlig vändning från de senaste årens nedåtgående trend. Mellan 2022 och 2024 sjönk privatleasingens andel av den privata bilmarknaden från över 60 procent till omkring 30 procent i bottennoteringen hösten 2023.

Särskilt anmärkningsvärd är utvecklingen för elbilar, där andelen privatleasade fordon översteg 70 procent under både juli och augusti. Detta visar på ett förändrat konsumentbeteende när det gäller denna fordonstyp.

Thomas Bergman, försäljningschef på Vroom, ser flera förklaringar till den positiva utvecklingen. ”Vi ser fler erbjudanden nu. När räntorna var höga och många kanske bränt sig på restvärdet blev det för mycket risk. Då började finansbolagen i stället rikta in sig mot traditionella lån. Men nu har privatleasingen kommit in i värmen igen,” säger han.

Nedgången de senaste åren hade flera orsaker. Räntehöjningar, leveransproblem och avskaffandet av elbilsbonusen pressade upp månadskostnaderna, vilket fick många bilförare att välja andra alternativ när deras leasingperioder löpte ut. Begagnatmarknaden gynnades av denna utveckling och upplevde stark tillväxt under både 2023 och 2024.

Bergman menar att privatleasing är särskilt attraktivt för elbilar eftersom konsumenterna slipper oroa sig för restvärdet och batteriets livslängd. Han påpekar också att leasingalternativet har gjort bilmarknaden mer tillgänglig för yngre köpare: ”Hos den yngre målgruppen har privatleasingen gett tillträde till marknaden på ett annat sätt jämfört med förr då man kanske först köpte en gammal begagnad bil för att sedan byta upp sig.”

Utbudet av elbilar har nu ökat så pass mycket att priserna för vissa modeller har sjunkit till nivåer som liknar de från 2021. Exempelvis kostade en privatleasing av Volkswagens ID4 4 695 kronor i månaden i september 2021. Efter en prisökning till 6 315 kronor ett år senare kan samma bil nu åter leasas för under 5 000 kronor per månad.

Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen, bekräftar den positiva utvecklingen: ”Vi ser en bättre marknad nu och har ökat våra marknadsandelar rejält sedan förra året. Privatleasingen har kommit mer och mer och har nog att göra med bekvämligheten. Nu har vi en mer gynnsam kostnadsutveckling med en ränta som gått ner och en krona som stärks.”

Även laddhybrider visar stark utveckling inom privatleasingsegmentet. Bland de tio mest registrerade bilarna i augusti var sex laddhybrider. Thomasfolk framhåller Volkswagens modeller med lång räckvidd som bidragande faktorer till företagets framgångar: ”Vi har lång räckvidd både på Passat, Tiguan och nya Tayron. Vi har inte legat så jättebra till med våra laddhybrider men nu hjälper de här modellerna oss att komma tillbaka.”

Emmi Antonsson, chef för kommunikation och samhällskontakter på branschorganisationen Mobility Sweden, är försiktigt optimistisk men påpekar att företagen fortfarande dominerar både leasing- och elbilsmarknaden. ”Tidigare var sju av tio på leasingmarknaden företag, nu är det sex av tio, men förhoppningsvis fortsätter trenden. Nu ser vi många kampanjer och det finns många bilmodeller, något för alla plånböcker,” säger hon.

För att ge ytterligare skjuts åt privatmarknaden efterlyser Antonsson bättre laddningsmöjligheter, särskilt i flerbostadshus. ”Laddinfrastrukturen måste byggas ut i flerbostadshus, så att fler kan ladda nattetid. Vad som blir billigast att köra kommer ju påverka konsumentens val framöver.”

Ett stabiliserat ränteläge, ökad konkurrens och ett bredare utbud tycks alltså vara nyckelfaktorer bakom privatleasingens återkomst på den svenska bilmarknaden. Om denna trend håller i sig återstår att se, men för tillfället andas branschen optimism.

Dela.

20 kommentarer

  1. Interesting update on Efter prisfallet: Så mycket kostar det att leasa bilen. Curious how the grades will trend next quarter.

  2. Interesting update on Efter prisfallet: Så mycket kostar det att leasa bilen. Curious how the grades will trend next quarter.

Leave A Reply

Exit mobile version