Musiker frustrerad över företagandets ekonomiska labyrinter

Många entreprenörer och småföretagare upplever att ekonomi och administration blir ett oöverstigligt hinder i deras verksamhet. Detta gäller särskilt för kulturarbetare som ofta saknar ekonomisk utbildning. En musiker som driver egen verksamhet har vänt sig till Dagens Nyheters ekonomipanel med sin frustration över det komplicerade regelverket.

”Jag driver en artistkarriär som musiker och kämpar samtidigt med att få grepp om ekonomin och företagandet. Ofta känns det som att allt är onödigt komplicerat. För att förstå en enda sida på Skatteverkets hemsida måste jag först googla fem olika ord,” skriver musikern i sitt brev till ekonomipanelen.

Problemet är vanligt förekommande bland kulturutövare som ofta startar företag för att kunna fakturera sina uppdrag. Utan ekonomisk bakgrund kan de byråkratiska processerna kännas överväldigande. Trots stöd från en revisor känner sig musikern fortfarande förvirrad och otillräcklig.

”Jag har hjälp av en revisor, men känner mig ändå inte klokare. Det leder mest till frustration och en stark känsla av orättvisa,” fortsätter musikern, som undrar om man verkligen måste ha en ekonomiutbildning för att driva eget företag.

Deqa Abukar, investerare och expert på entreprenörskap i DN:s ekonomipanel, möter musikerns frustration med igenkänning. Hon betonar att man absolut inte behöver vara ekonom för att lyckas som företagare, men att det kräver vissa strategier för att hantera de administrativa delarna.

”Du är långt ifrån ensam! Många entreprenörer och kreativa företagare upplever att bokföring och administration känns både krångligt och stressande,” förklarar Abukar i sitt svar.

Enligt Abukar finns det flera olika vägar att gå för den som vill fokusera mer på sin kärnverksamhet och mindre på administration. En möjlighet är att lära sig grunderna, skapa enkla rutiner för att hantera kvitton och fakturor, och sedan anlita professionell hjälp för mer komplicerade uppgifter. För den som vill slippa ekonomihantering helt kan hela processen outsourcas till en redovisningsbyrå.

Statistik från Företagarna visar att administrativa bördor är ett av de största hindren för tillväxt bland småföretagare. Särskilt drabbade är ensamföretagare inom kreativa branscher, där omkring 70 procent uppger att de spenderar mer än en dag i veckan på administration istället för kärnverksamheten.

En viktig aspekt som Abukar lyfter fram är kommunikationen med ekonomiska rådgivare. Hon menar att en bra revisor eller redovisningskonsult ska kunna förklara ekonomiska begrepp och processer på ett sätt som kunden förstår.

”En bra revisor ska kunna förklara din ekonomi på ett språk du förstår. Deras jobb är att göra det lättare för dig,” understryker Abukar.

Denna typ av problematik har uppmärksammats av både Skatteverket och Tillväxtverket de senaste åren. Båda myndigheterna arbetar med förenklingsprocesser och utbildningsinsatser för att göra företagande mer tillgängligt för alla, oavsett ekonomisk bakgrund.

För kulturarbetare finns också branschspecifika stödorganisationer som erbjuder rådgivning kring företagande. Både Kulturrådet och regionala resurscentrum för kultur har program som riktar sig specifikt till konstnärer och kulturutövare som driver eget företag.

Abukar avslutar sitt svar med en uppmuntran: ”När du hittar det upplägg som passar dig kommer det både bli enklare och mycket roligare att fokusera på det du faktiskt brinner för.”

För musikern och andra kreativa företagare handlar det i slutändan om att hitta rätt balans mellan att själv förstå grunderna i företagandets ekonomi och att våga be om och kräva hjälp från professionella rådgivare.

Dela.

9 kommentarer

  1. Revisorn borde faktiskt kunna förklara allt på ett lättförståeligt sätt. Tycker det låter mycket konstigt att någon fortfarande är förvirrad.

  2. Jag förstår verkligen den här musikerns frustration. Evenemangsindustrin har sett liknande problem under lång tid.

  3. Kulturarbetare har stort besvär med ekonomiska frågor, men det finns organisationsstöd som kan guida vidare. Man behöver bara veta var man ska vända sig.

  4. Det är sjukt hur komplicerat det måste vara för frilansande kulturarbetare. Regelverken verkar designade för att förvirra.

  5. Det är bekymmersamt att så många kulturarbetare känner sig överväldigade av administrationen. Det borde finnas enklare lösningar för att göra det mer hanterbart.

Leave A Reply

Exit mobile version