Nätdejtandet minskar dramatiskt bland svenskarna

Antalet svenskar som söker kärlek på nätet har halverats under de senaste tre åren. Enligt en ny rapport från Internetstiftelsen har andelen singlar som nätdejtar minskat från 18 till bara 9 procent sedan 2022. Detta markerar ett tydligt trendbrott mot den digitala dejtingens tidigare dominans.

– Det är en stor förändring jämfört med för 10-20 år sedan när det kändes självklart att allt skulle ske på nätet, säger Måns Jonasson, expert på Internetstiftelsen.

Särskilt anmärkningsvärd är nedgången bland yngre användare. I åldersgruppen 18-34 år har andelen som nätdejtar minskat från 27 till 18 procent. Jonasson menar att detta speglar en växande trötthet på dejtingappar och liknande tjänster.

– Många tycker att det fungerar dåligt, är svårt att hitta rätt personer och att det är mycket botar, förklarar han.

Förändringen utgör ett allvarligt hot mot dejtingindustrin som under många år varit en lukrativ marknad. Denna utveckling sker parallellt med att yngre generationer utvecklar en mer konservativ syn på dejting, något som Dagens Nyheter tidigare rapporterat om.

En förklaring till minskningen kan enligt Jonasson vara att dejtingtjänsternas kvalitet tenderar att försämras över tid. I början domineras plattformarna av verkliga användare med genuina intentioner, men med tiden ökar antalet falska konton och reklamkonton, vilket försämrar användarupplevelsen.

– När de lanseras är det verkliga människor på tjänsten men ju längre den är öppen, desto fler falska konton och reklamkonton dyker upp, säger han.

Jonasson ser även tecken på en bredare ”digital backlash” bland unga. Som exempel nämner han trenden där ungdomar tar med sig gamla digitalkameror på fest istället för att förlita sig på sina mobiltelefoner – ett tecken på en mer analog livsstil som kontrast till det ständigt uppkopplade livet.

Trots att färre aktivt nätdejtar är det fortfarande vanligt att svenskar granskar sina potentiella partners på nätet innan ett möte. Enligt rapporten kontrollerar sju av tio sin dejt på förhand, ofta för att försäkra sig om att personen verkligen är den de utger sig för att vara eller för att säkerställa att de verkligen är singlar.

För dem som hittar kärleken uppstår nya digitala utmaningar. Nästan var fjärde person under 35 år oroar sig för att deras partner ska chatta med någon i hemlighet. Denna oro tar sig ibland uttryck i kontrollbeteenden – var femte ung kvinna och var tionde ung man uppger att de kontrollerar sin partners mobiltelefon av rädsla för otrohet.

Platstjänster är ett annat omdiskuterat område i moderna relationer. Var femte person använder funktioner som hitta-funktioner eller Snapchats positioneringstjänst för att följa sin partner. Bland personer under 35 år är siffran ännu högre – var tredje kan se var partnern befinner sig.

– När det gäller platstjänster har folk väldigt starka åsikter åt det ena eller andra hållet, det är en vattendelare, säger Jonasson.

Rapporten visar också att majoriteten av singlarna, hela 55 procent, föredrar att träffa potentiella partners offline, medan bara 5 procent föredrar att få kontakt online. Detta indikerar en tydlig återgång till mer traditionella sätt att mötas.

Samtidigt står dejtingindustrin inför nya utmaningar och möjligheter genom teknologisk utveckling. Drygt fyra av tio som nätdejtar kan tänka sig att använda AI-verktyg för att hitta matchningar eller generera samtalsämnen, vilket öppnar för nya innovationer inom branschen.

Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet 2025” avslöjar även andra intressanta beteenden i den digitala kärleksvärlden: var femte internetanvändare kollar upp sina ex på nätet, dubbelt så många kvinnor som män gör detta, och var sjunde tycker inte det är acceptabelt att deras partner följer sina ex på sociala medier.

Dela.

14 kommentarer

Leave A Reply

Exit mobile version