Teslaköpare tar avstånd från Elon Musks politik – en växande trend
Fredrik Leijerstam, en tidigare miljöpartist och långvarig Tesla-entusiast, känner sig bedragen av Elon Musk. Sedan 2013 har han kört Tesla, driven av en stolthet över att välja ett fossilfritt alternativ. Den stoltheten har nu ersatts av besvikelse och en känsla av att ha blivit lurad. Det är inte bara Musks tidigare koppling till Trump-administrationen som skapar oro, utan även hans stöd för det högerextrema tyska partiet AfD och en kontroversiell gest under Trumps installation. Leijerstam menar att Musk håller på att sänka varumärket och att majoriteten av de som vill köra fossilfritt inte delar Musks värderingar. Som ett tecken på sitt missnöje har han placerat dekaler på sina två Teslabilar för att tydligt visa sitt avståndstagande från Musks åsikter. Även om han inte planerar att sälja sina bilar i nuläget, har han redan bestämt sig för att hans nästa bil inte kommer att vara en Tesla.
Teslas försäljningsnedgång under 2024, den första sedan 2011, kan delvis tillskrivas ökad konkurrens på elbilsmarknaden. Men Elon Musks politiska utspel och ageranden tycks också ha en negativ inverkan, särskilt på den västerländska marknaden. Uppmaningar till bojkott, som den från en polsk minister, vittnar om ett växande missnöje. Göteborgaren Miriam Tjernström, en annan Tesla-ägare, delar Leijerstsams oro. Hon har kört Tesla i flera år och värdesätter att "rösta med plånboken". Tjernström planerar att i framtiden välja en bil från ett företag vars värderingar bättre överensstämmer med hennes egna. I ett inlägg på LinkedIn beskrev hon sin besvikelse över hur Teslas varumärke har förändrats under Musk. Hon menar att Musk och Tesla nu har blivit symboler för en oroande utveckling i världen.
Miriam Tjernström kör för närvarande en Tesla Model X och menar att det är svårt att separera Musk från Tesla som varumärke. Hon anser att när en VD är så central för varumärket blir det oundvikligt att personens åsikter och handlingar påverkar hur företaget uppfattas. Tibor Blomhäll, som leder Tesla Club Sweden, har tidigare påpekat att Tesla-ägare har olika åsikter om huruvida Musks politiska ställningstaganden påverkar bilmärket. För Tjernström är kopplingen dock uppenbar, och hon är inte ensam om att känna så.
Sandro Wennberg, en socialdemokratisk politiker från Värmdö, gick steget längre och sålde sin Tesla. Han hade länge haft problem med Musks motstånd mot kollektivavtal i Sverige, men det var stödet för det tyska partiet AfD som blev droppen. Som tyskfödd upplevde Wennberg Musks stöd för ett högerextremt parti som djupt problematiskt och oförenligt med hans egna värderingar. Han och hans fru fattade då beslutet att sälja sin Tesla.
Wennberg erkänner att Tesla har producerat bra elbilar till konkurrenskraftiga priser och förstår att det inte är möjligt för alla att sälja sin bil. Han hoppas dock att fler konsumenter kommer att ta ställning och använda sin köpkraft för att påverka företag att agera i linje med deras värderingar. För Wennberg är det ett personligt ställningstagande, men det speglar en större trend bland konsumenter som i allt högre grad förväntar sig att företag ska ta socialt ansvar och stå för etiska värderingar.
Denna utveckling väcker frågor om hur länge Elon Musk kan fortsätta som VD för Tesla och hur hans kontroversiella uttalanden och ageranden kommer att påverka företagets framtid. Kommer Tesla att lyckas behålla sin position på elbilsmarknaden trots den växande kritiken mot Musk? Kommer fler Tesla-ägare att följa Wennbergs exempel och sälja sina bilar? Tiden får utvisa hur denna situation kommer att utvecklas och hur den påverkar både Tesla och elbilsmarknaden i stort.