Kris i norr: Trafikverket drar in finansiering för regional tågtrafik

En allvarlig situation har uppstått kring finansieringen av regional tågtrafik i norra Sverige. Trafikverket, ansvarig myndighet för statlig finansiering av kollektivtrafik i områden med begränsad tillgänglighet, har meddelat att de inte längre kan uppfylla sitt tidigare åtagande gentemot Norrtåg, operatören för regional tågtrafik i norr. Detta trots att en överenskommelse om finansiering på 138 miljoner kronor träffades så sent som i våras. Trafikverket erbjuder nu endast 98 miljoner kronor, vilket motsvarar den tidigare budgeten baserad på kostnader från för fem år sedan. Denna drastiska minskning i finansiering hotar den regionala tågtrafiken och skapar stor osäkerhet för både resenärer och regionerna.

Kärnan i problemet ligger i Trafikverkets minskade budget. Myndigheten begärde 1,2 miljarder kronor från regeringen för 2025, men beviljades endast drygt en miljard. Enligt Lennart Kalander, avdelningschef för nationell planering på Trafikverket, tvingar detta myndigheten att hålla finansieringen till alla avtal på samma nivå som 2024. Detta innebär att Norrtåg nu står inför ett finansieringsgap på 40 miljoner kronor. Medan Trafikverket erkänner att den tidigare budgeten på 98 miljoner kronor var baserad på föråldrade kostnader och att inflation och andra faktorer motiverar en ökning, hävdar de att den minskade statliga budgeten lämnar dem utan handlingsutrymme. Konsekvensen blir att regionerna förväntas täcka det uppkomna underskottet, en börda de inte hade räknat med.

För Norrtåg innebär beskedet om minskad finansiering ett akut dilemma. Joakim Berg, vd på Norrtåg, poängterar att det är för sent att genomföra kostnadsbesparande åtgärder, såsom att minska antalet avgångar. Att bryta mot den överenskomna trafikplanen skulle resultera i straffavgifter från Trafikverket, vilket ytterligare skulle förvärra situationen. Det uppstår därmed en paradoxal situation där Norrtåg riskerar att straffas för att de inte uppfyller ett avtal som Trafikverket själva omöjliggör genom den minskade finansieringen. Detta skapar en ohållbar situation för tågbolaget och hotar den regionala tågtrafiken i norr.

Denna finansieringskris belyser de utmaningar som uppstår med ettåriga budgetcykler för viktiga samhällsfunktioner som kollektivtrafik. Lennart Kalander på Trafikverket medger att den korta planeringshorisonten kan leda till tvära kast och försvårar långsiktig planering. Han uttrycker en förhoppning om en förbättrad dialog med berörda parter inför 2026 och en strävan efter mer förutsägbara budgetprocesser. Det är dock oklart hur dessa ambitioner ska realiseras och om de kommer att kunna förhindra liknande kriser i framtiden. Den nuvarande situationen understryker behovet av en mer långsiktig och stabil finansieringsmodell för att säkerställa en fungerande kollektivtrafik, särskilt i glesbygdsområden.

De fyra nordligaste regionerna, tillsammans med Norrtåg, har vänt sig till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) med en begäran om ett möte. De hoppas kunna diskutera den kritiska situationen och finna en lösning som säkerställer fortsatt tågtrafik i norr. Ministerns stab har bekräftat att de mottagit förfrågan, men något möte är ännu inte inplanerat. Tidsfaktorn är avgörande, då den nuvarande finansieringen hotar att lamslå tågtrafiken inom kort. Regionerna och Norrtåg väntar nu med spänning på ministerns respons och hoppas på en snabb och konstruktiv dialog. Utgången av detta möte kommer att vara avgörande för framtiden för regional tågtrafik i norra Sverige.

Denna situation illustrerar tydligt de utmaningar som uppstår när kortsiktig budgetpolitik kolliderar med behovet av långsiktig planering och investeringar i infrastruktur. Att dra in finansiering för redan överenskomna trafikavtal skapar osäkerhet och riskerar att underminera förtroendet för statens åtaganden. Det är av yttersta vikt att regeringen och Trafikverket hittar en hållbar lösning som garanterar en fungerande och tillförlitlig kollektivtrafik i hela landet, inklusive de glesbefolkade områdena i norr. En väl fungerande kollektivtrafik är en förutsättning för regional utveckling och en grundläggande samhällsfunktion som måste prioriteras.

Dela.
Exit mobile version