I hemmets sfär och i konstens motiv har växterna funnit sin plats genom historien. Nu uppmärksammas denna fascination i den omfattande utställningen ”Plantefeber”, som pågår samtidigt på två danska museer. Utställningen ger en djupdykning i hur krukväxtkulturen fick sitt genombrott i den borgerliga miljön under 1800-talet och hur detta fenomen speglades i tidens konst.

Den industriella revolutionen förändrade inte bara produktionsmetoder och stadsliv utan påverkade även hur människor inredde sina hem. När borgerligheten växte fram som samhällsklass skapades nya vanor och statusmarkörer, där exotiska växter i hemmet blev ett tecken på både bildning och ekonomisk framgång.

På Statens Museum for Kunst och Ordrupgaard utanför Köpenhamn visas nu denna fascinerande utveckling genom en samling utsökta konstverk som dokumenterar växtkulturens framväxt. Utställningen är resultatet av ett gediget forskningsprojekt som kartlagt hur denna ”plantefeber” grep omkring sig i Danmark och övriga Europa.

Särskilt intressant är hur utställningen belyser kopplingen mellan kolonialismen och krukväxtkulturen. De exotiska växterna som prydde borgerliga hem hade ofta sitt ursprung i europeiska kolonier i tropikerna. Palmerna, ormbunkarna och gummiplantorna som ställdes ut i förmögna hem blev på så sätt också symboler för en expanderande världsbild och Europas dominans över fjärran länder.

Det danska måleriet från denna period visar tydligt hur krukväxterna integrerades i hemmen. I minutiöst återgivna interiörer kan betraktaren se hur växterna arrangerats för att skapa status och hemtrevnad. Konstnärer som Vilhelm Hammershøi och P.S. Krøyer har fångat dessa miljöer med en precision som gör dem till värdefulla historiska dokument.

Den växande medelklassen eftersträvade att efterlikna aristokratins livsstil. Medan adeln hade orangerier och vinterträdgårdar, skapade borgerligheten mindre ”hemmadjungler” i sina salonger och vardagsrum. Växthus i mindre skala blev också populära bland dem som hade råd, något som tydligt framgår av målningar som skildrar dessa ljusfyllda miljöer.

För kvinnor i borgerskapet blev skötsel av krukväxter en accepterad sysselsättning som kombinerade estetik och naturvetenskap. I en tid då kvinnors rörelsesfär var begränsad erbjöd botaniken en möjlighet till intellektuell stimulans, samtidigt som den förstärkte bilden av kvinnan som hemmets vårdare.

Utställningen lyfter även fram hur växter blev populära motiv inom konsten. Konstnärer som tidigare fokuserat på storslagna landskap eller historiska scener vände nu blicken mot det intima och vardagliga. Detaljerade studier av blomsterprakten eller fönsterbänkar med omsorgsfullt arrangerade krukväxter blev vanliga motiv.

För moderna besökare erbjuder ”Plantefeber” en intressant parallell till vår egen tids återuppväckta växtintresse. Under pandemin såg vi en liknande ”plantefeber” då många fann tröst och sysselsättning i odlandet av krukväxter när den sociala världen krympte.

Det omfattande forskningsarbetet bakom utställningen har gett resultat i form av ny kunskap om denna kulturhistoriska utveckling. Medan tidigare forskning ofta fokuserat på trädgårdshistoria eller botanik som vetenskaplig disciplin, belyser ”Plantefeber” den sociala, estetiska och ekonomiska betydelsen av inomhusväxter.

Förutom måleri visas även fotografier, möbler, krukor, botaniska illustrationer och andra föremål som tillsammans skapar en rik bild av tidens estetiska ideal och sociala praktiker kring växter.

Utställningens curator, Marie-Louise Berner, har i samarbete med forskare från flera discipliner skapat en helhet som både är visuellt tilltalande och kunskapsmässigt givande. Den blir en påminnelse om hur vardagsföremål och vanor kan berätta viktiga historier om samhällsförändringar och kulturella strömningar.

För konstintresserade är ”Plantefeber” ett måste, inte minst för det exklusiva urval av målningar som sällan visas tillsammans. För den historiskt intresserade erbjuder utställningen nya perspektiv på 1800-talets samhällsomvandling och för den växtintresserade blir den en fördjupning i den egna hobbyns kulturhistoriska rötter.

Dela.

13 kommentarer

  1. Elizabeth Martinez on

    Interesting update on Mångfasetterad inblick i hur krukväxter frodats i konsten. Curious how the grades will trend next quarter.

Leave A Reply

Exit mobile version