Efter två års renovering öppnar Dansens hus återigen sina dörrar vid Norra Bantorget i Stockholm. För chefen Anna Grip känns återkomsten som att komma hem till en plats som länge varit central i svenskt dansliv.

”Det känns fantastiskt bra, som att komma hem. Det är en plats som är vibrerande och relevant, och alltid har varit i svenskt dansliv,” säger Anna Grip som har en personlig koppling till huset.

För Grip var det just Dansens hus som på 90-talet öppnade fönstret mot den internationella dansscenen. Som dansare fick hon genom husets gästspel tillgång till vad som pågick på de internationella scenerna, något som hade stor betydelse för hennes utveckling.

”Det känns stort och speciellt, för det finns inte så många scener av den magnituden i Sverige,” förklarar hon.

Renoveringen har inneburit en återgång till husets ursprungliga arkitektoniska uttryck från 1961, snarare än en total ombyggnad. Fokus har legat på att återställa originalmiljön som formgavs av den välkände arkitekten Sven Markelius.

”Det är ingen ombyggnad, utan vi har återställt det till original – så som det såg ut vid öppningen 1961. Markelius signum märks i allt ifrån detaljer i inredningen till att det känns varmare,” berättar Grip.

Även praktiska förbättringar har genomförts. Foajén har fått ett mer inbjudande kafé och akustiken har gjorts mer hanterbar. Målet med förändringarna är att skapa en miljö som lockar besökare att komma tillbaka.

”Det är en ny fräschör i foajén, tanken är man ska känna ’hit vill jag gå igen’,” säger Grip.

En betydelsefull nyhet är att Dansens hus nu utökar med ytterligare en scen. Tidigare har verksamheten förfogat över två scener, men nu tillkommer en tredje studioscen med plats för 110 personer. Den nya scenen är tänkt att fungera som ett nav för kulturaktiviteter med särskilt fokus på barn och unga.

”Vi ville ge en plats till barn och unga i vår programläggning, så vi hoppas att den nya studioscenen kan bli ett slags nav för kultur. Hit kan man komma och se föreställningar, eller kanske prova streetdance. Viljan och ambitionen är att locka såväl de minsta som gymnasieelever,” förklarar Grip.

Dansens hus har länge varit en viktig arena för internationell samtida dans i Sverige. Institutionen har historiskt spelat en avgörande roll för att introducera svenska dansintresserade för internationella strömningar och innovativa koreografer. Med den nya scenen utökas nu möjligheterna att nå nya publikgrupper, samtidigt som huset fortsätter sin tradition av att visa banbrytande internationell dans.

På frågan om vad Anna Grip själv ser mest fram emot i höstens program lyfter hon fram ”A year without summer” med den österrikiska koreografen Florentina Holzinger, känd för sina provocerande och gränsöverskridande verk.

”Hennes konstnärliga röst är samhällskritisk och för många radikal. Det här verket handlar om evigt liv och alla tillgrepp människan gör för att vara snygg, ung och glad,” säger Grip.

Florentina Holzinger har de senaste åren etablerat sig som en av Europas mest omdiskuterade koreografer med föreställningar som utmanar normer kring kropp, kön och våld. Att Dansens hus väljer att presentera hennes verk visar på ambitionen att fortsätta vara en arena för nyskapande och utmanande dans.

Den officiella återinvigningen av Dansens hus kommer att ske den 2-3 oktober med ett särskilt program kallat ”The homecoming party”. Därefter fortsätter höstens program med en rad nationella och internationella dansföreställningar som speglar den samtida dansens bredd och djup.

Med sin återöppning befäster Dansens hus sin position som ett av Sveriges främsta centrum för samtida dans och fortsätter att vara en viktig mötesplats för danskonst i Stockholm.

Dela.

13 kommentarer

  1. William Johnson on

    Interesting update on ”Nu ser foajén ut som vid öppningen 1961 igen”. Curious how the grades will trend next quarter.

Leave A Reply

Exit mobile version