Onsdagen vid lunchtid skakades Runbyskolan i Upplands Väsby av en fruktansvärd händelse då en kvinnlig lärare knivhöggs på skolans parkering. Enligt lärarens vittnesmål till SVT hade hon observerat en okänd vuxen person beväpnad med kniv som förföljde en elev. Läraren agerade instinktivt och ropade åt eleven att fly, varpå gärningsmannen riktade sin aggression mot henne. Han högg henne i magen och stal hennes väska innan han försvann från platsen. Läraren fördes akut till sjukhus med ambulanshelikopter med allvarliga skador. Gärningsmannen är fortfarande efterlyst av polisen.
Efter attacken vidtog skolan omedelbara åtgärder för att skydda sina elever. En inrymning initierades, vilket innebar att alla elever hölls kvar inom skolans lokaler medan polisen sökte efter gärningsmannen i det omgivande området. Denna inrymning skapade naturligtvis oro och rädsla bland eleverna, vilket exemplifieras av tolvåriga Mira, elev i sjätte klass. Hon beskriver sin panikartade oro över att inte kunna få kontakt med sina yngre syskon som också gick på skolan. Mira, liksom de andra eleverna, fick vänta i tre och en halv timme innan polisen avslutade inrymningen och de fick återförenas med sina väntande föräldrar.
Skoldagen efter attacken präglades av en blandning av sorg, chock och en vilja att återgå till normalitet. Rektor Johnny Wahlund berättade för SVT att det fanns ett brett spektrum av reaktioner bland elever och personal, från djup sorg och chock till en mer sammanbiten inställning och en önskan att gå vidare. Skolan prioriterade att erbjuda stöd och hjälp till alla drabbade genom närvaro av psykosocial stödpersonal. Målet var att så snart som möjligt återuppta den vanliga skolverksamheten och skapa en trygg miljö för alla.
Händelsen på Runbyskolan belyser den sårbarhet som finns inom skolmiljön och vikten av beredskap för oförutsedda och våldsamma händelser. Skolans snabba agerande med inrymning var avgörande för att skydda eleverna, och efterarbetet med psykosocialt stöd är lika viktigt för att bearbeta händelsen och hjälpa elever och personal att hantera den traumatiska upplevelsen. Att kunna erbjuda en trygg och stabil skolmiljö är fundamentalt för barnens välbefinnande och utveckling, och händelser som denna understryker behovet av kontinuerligt arbete med säkerhet och krisberedskap inom skolväsendet.
Attacken mot läraren på Runbyskolan har väckt starka reaktioner och diskussioner om säkerheten i skolan. Händelsen har påmint oss om vikten av att ha tydliga rutiner och handlingsplaner för att hantera krissituationer och skydda elever och personal. Det är också viktigt att arbeta förebyggande för att skapa en trygg och stödjande skolmiljö där våld och hot inte accepteras. Samarbete mellan skola, polis och andra aktörer är avgörande för att kunna identifiera och hantera potentiella risker och för att kunna erbjuda snabb och effektiv hjälp till de som drabbas.
I efterdyningarna av denna tragiska händelse är det viktigt att fokusera på att läka och återuppbygga tryggheten på Runbyskolan. Att erbjuda kontinuerligt stöd till elever och personal, både på kort och lång sikt, är avgörande för att bearbeta traumat och återgå till en normal skolverksamhet. Det är också viktigt att dra lärdomar av händelsen och se över säkerhetsrutiner och krisplaner för att minimera risken för liknande händelser i framtiden. Genom att arbeta tillsammans kan vi skapa en tryggare och mer positiv skolmiljö för alla.