AI-dubbad Ungerska Väcker Oscarskontrovers kring "Brutalisten"

Filmen "Brutalisten", en av förhandsfavoriterna inför Oscarsgalan i mars, har hamnat i hetluften efter avslöjanden om användningen av AI för att korrigera skådespelarnas ungerska uttal. Huvudrollsinnehavarna Adrien Brody och Felicity Jones genomgick språkträning inför inspelningen, men trots deras ansträngningar ansåg filmskaparna att deras uttal inte var tillräckligt autentiskt. Därför togs AI till hjälp för att finslipa dialogen och ge den en mer genuin ungersk klang. Detta har lett till en våg av kritik, där många ifrågasätter filmens rätt att tävla om en Oscar, då AI-manipulationen ses som fusk. Debatten sammanfaller med en växande oro inom Hollywood för att AI-teknologi ska komma att ersätta mänsklig arbetskraft inom filmindustrin.

Filmens klippare, Dávid Jancsó, förklarade i en intervju med tekniktidningen Red Shark News att ungerska är ett mycket unikt språk och att trots skådespelarnas beundransvärda insatser ville man säkerställa att uttalet var perfekt, så pass perfekt att inte ens infödda ungrare skulle kunna märka någon skillnad. Användningen av AI var enligt Jancsó ett sätt att uppnå denna perfektion. Detta uttalande har dock inte stillat kritiken, snarare tvärtom. På sociala medier har många uttryckt sin oro över att AI-teknologi används för att korrigera skådespelarnas prestationer, något som ses som ett hot mot skådespelaryrket och en urholkning av konstnärlig integritet.

Kritiker menar att användningen av AI för att förbättra skådespelarnas uttal är jämförbart med att retuschera en sångares röst eller en idrottares prestation. Det undergräver den kreativa processen och skapar en ojämn spelplan där vissa filmer kan dra nytta av teknologi för att uppnå en nivå av perfektion som inte är tillgänglig för alla. Många ifrågasätter även hur detta påverkar bedömningen av skådespelarnas prestationer, då det blir svårt att avgöra vad som är skådespelarens egen insats och vad som är AI-genererat. Det väcker också frågan om hur långt man kan gå med AI-manipulation innan det inte längre är skådespelarens prestation som bedöms, utan snarare AI-programmets.

"Brutalisten"s regissör, Brady Corbet, försvarar användningen av AI och menar att det enbart gjordes för att ge filmens dialog en mer autentisk känsla. I ett uttalande till Variety betonar Corbet att syftet inte var att ersätta eller förvränga Brody och Jones insatser, utan snarare att förstärka deras prestationer och göra dem mer trovärdiga i en annan språklig kontext. Han framhåller att det gjordes med största respekt för professionalism och att det inte var meningen att undergräva skådespelarnas arbete. Corbets försvar har dock inte övertygat kritikerna, som menar att användningen av AI oavsett intention skapar ett farligt prejudikat för framtida filmproduktioner.

Oscarsnomineringarna, som presenteras på torsdag, kommer att ge en indikation på hur akademin ser på användningen av AI i "Brutalisten". Om filmen nomineras, trots kontroversen, kan det tolkas som ett tecken på att akademin accepterar användningen av AI i filmproduktion. Det skulle i sin tur kunna öppna upp för en mer utbredd användning av AI i framtida filmer, vilket skulle kunna få långtgående konsekvenser för filmindustrin. Om filmen däremot inte nomineras kan det ses som en markering från akademin att man inte accepterar användningen av AI för att korrigera skådespelarnas prestationer.

Debatten kring "Brutalisten" och användningen av AI belyser en större fråga om teknikens roll i konsten. Var går gränsen mellan att använda teknologi som ett verktyg för att förbättra den kreativa processen och att låta teknologin ta över helt? Det är en komplex fråga utan enkla svar, och debatten kommer sannolikt att fortsätta i takt med att AI-teknologin utvecklas och blir alltmer sofistikerad. "Brutalisten" har oavsiktligt blivit en symbol för denna debatt, och dess öde inför Oscarsgalan kommer att bli en viktig indikator på hur filmindustrin ställer sig till AI-teknikens framväxande roll.

Dela.
Exit mobile version