När ångerfullhet möter julstämning – vad gäller vid köp av adventskalendrar?
Adventssäsongen är i full gång med god marginal och flera av de populäraste kalendrarna är redan slutsålda. Fenomenet med innehållsrika adventskalendrar har växt markant under senare år, men när köplusten möter ånger uppstår frågor kring konsumenträtt.
En grundläggande idé med adventskalendrar är överraskningsmomentet – vad som döljer sig bakom varje lucka eller i varje påse ska vara okänt. Men även om konsumenter medvetet köper ”grisen i säcken”, kan ånger uppstå.
”Det finns ingen särskild adventskalenderlagstiftning, utan det är konsumentköplagen som reglerar köpet. Om du handlar på nätet kan även distansavtalslagen och ångerrätten vara relevanta”, förklarar Fredrik Selrot, vägledare på Konsumentverket.
Flera omständigheter avgör huruvida köparen kan ångra sitt kalenderköp. Vid köp via webbplatser har konsumenten ångerrätt enligt distansavtalslagen under 14 dagar från mottagandet av kalendern. Detta ger ett visst andrum för den som ändrar sig.
”Det bästa är om du ångrar köpet av hela adventskalendern och inte rör någonting innan du returnerar den”, säger Fredrik Selrot.
Beroende på kalenders innehåll kan ångerrätten gälla även efter öppning. Man bör dock vara medveten om att värdeminskning kan uppstå, vilket kan påverka återbetalningen.
”När det gäller kalendrar är förpackningen en del av själva varan. Värdet sjunker då ganska rejält om du skulle öppna och titta under luckorna”, påpekar Selrot.
Skönhetsjätten Lykos VD Rickard Lyko berättar att deras sortiment av kalendrar från olika varumärken har ökat både i kvantitet och popularitet under senare år. Även marknadsföringsmetoderna har utvecklats, vilket bland annat innebär att köpare i de flesta fall har möjlighet att se vad kalendern innehåller före köp – om de så önskar.
”Vi skriver ut exakt vad de innehåller och storleken på produkterna. Man får själv ’klicka fram’ det så man inte förstör överraskningen”, säger Rickard Lyko.
Denna typ av transparens representerar en förändring i branschen, där balansen mellan överraskningsmoment och informerat köpbeslut blir allt viktigare. Utvecklingen kan ses som ett svar på ökad konsumentmedvetenhet och hårdare krav på information vid köp.
För den som ändå ångrar sitt köp är skillnaden mellan näthandel och butiksköp avgörande. Vid onlineköp gäller som nämnts 14 dagars ångerrätt, medan butiksköp i regel saknar lagstadgad ångerrätt. Många butiker erbjuder dock öppet köp eller bytesrätt, varför det är viktigt att undersöka vilka villkor som gäller där man handlar.
En annan aspekt rör reklamationer. Om en produkt i kalendern är trasig, fungerar dåligt eller inte överensstämmer med den information man fått, har man rätt att reklamera varan. Detta gäller oavsett om kalendern köpts i fysisk butik eller på nätet.
Vid reklamation ska man kontakta företaget som sålde produkten, påtala felet och framföra sina krav på ersättning. Om man inte kommer överens med företaget finns möjlighet att vända sig till kommunens konsumentvägledning eller Konsumentverkets vägledning för vidare hjälp.
Adventskalendertrenden har expanderat kraftigt under det senaste decenniet, från traditionella chokladkalendrar till exklusiva skönhets-, smyckes- och vinkalendrar. Med högre priser följer också högre förväntningar, vilket ställer ökade krav på både innehåll och konsumenträttigheter.
Konsumentvägledare rekommenderar att man läser recensioner, kollar innehållsförteckningar (om de finns tillgängliga) och noggrant överväger värdet i förhållande till priset innan köp av dyrare adventskalendrar. Med rätt information kan både julstämning och konsumentskydd gå hand i hand.
21 kommentarer
Jag vet inte om jag skulle behöva ångra ett köp, men det är bra att ha koll på reglererna ändå
Helt rätt, det är alltid smart att känna till sina rättigheter.
Adventskalendrar är ju egentligen en slags lotteri, eller hur? Varför finns inte samma regler som för spel?
Det är ett intressant perspektiv, men lagstiftningen ser inte på det sättet. Konsumentköplagen är den primära regleringen.
Jag undrar om det finns några skillnader i konsumenträtt mellan fysiska och onlineköp av adventskalendrar.
Ja, vid onlineköp gäller distansavtalslagen och 14 dags ångerrätt, vilket inte alltid är fallet vid fysiska köp.
Det är synd att man inte kan se innehållet innan man köper. Kan man inte behålla en lucka och returnera resten om man ångrar sig?
Det beror på återförsäljaren, men ofta krävs det att kalendern returneras i sitt originalskick för att få full återbetalning.
För mig är en adventskalender något man köper för överraskningens skull. Ånger borde vara undantaget snarare än regeln.
Det är sant, men om priset är högt kan man ju bli osäker efteråt.
Man borde kanske lägga in något slags innehållsförteckning som avslöjar om andra varor i kalendern så man är medveten om vad man köper.
Det skulle nog ta bort mycket av charmens med julkravallerna.
Det här skulle kunna påverka minimikravet hos företag som säljer adventskalendrar. Kommer det att bli strängare regler framöver?
Det är för tidigt att säga, men Konsumentverket övervakar utvecklingen och kan komma med nya råd för framtiden.
Har det ökat med klagomål på adventskalendrar senaste åren? Sitter kanske någon slösande juletid bakom det?
Det verkar som att efterfrågan har ökat, och med det troligen även klagomålen.
Är det här något som påverkar andra julgåvor också, eller är det bara för adventskalendrar?
Konsumenträtt gäller i princip alla köp, men adventskalendrar är något speciellt på grund av överraskningen.
Det är intressant att ohne ämne som adventskalendrar kan få konsumenter att ångra köpet. Har konsumentverket några exempel på vanliga klagomål?
Kan man få pengarna återbetalda om man ångrar köpet inom 14 dagar?
Ja, ofta handlar det om att innehållet inte motsvarar förväntningarna eller att kalendern är skadad vid leverans.