Ytterligare ett avsnitt i den svenska flygbranschens turbulenta historia skrevs idag när Braathens Regional Airways (BRA) meddelade att företaget ansökt om konkurs för sin Airbus-verksamhet. Denna del av verksamheten etablerades så sent som 2022, men har enligt bolagets ledning visat sig vara betydligt mer komplex och resurskrävande än vad man ursprungligen hade förutsett.

BRA, som tidigare främst varit känt för sina inrikesflygningar med mindre flygplan, tog steget in i segmentet för större flygplan när man etablerade Airbus-verksamheten för knappt två år sedan. Satsningen var en del av bolagets strategi att bredda sin verksamhet och stärka sin position på den nordiska flygmarknaden efter pandemin.

Enligt källor inom företaget har flera faktorer bidragit till beslutet. Främst pekar man på de omfattande tekniska och logistiska utmaningar som uppstått vid införandet av en ny flygplanstyp i flottan. Airbus-planen kräver annan typ av underhåll, andra reservdelar och delvis annan kompetens hos personal jämfört med bolagets övriga flotta.

”Komplexiteten i att driva parallella verksamheter med olika typer av flygplan underskattades”, säger en person med insyn i bolaget som vill vara anonym. ”Kostnaderna för att upprätthålla den nödvändiga infrastrukturen blev i slutändan ohållbara.”

Det svenska flygbolaget har under senare år, i likhet med många andra aktörer i branschen, brottats med ekonomiska utmaningar. Flygbranschen har genomgått stora förändringar efter covid-19-pandemin, med förändrade resemönster och högre driftskostnader. Dessutom har den ökade klimatmedvetenheten och högre bränslepriser satt press på flygbolagens marginaler.

Den svenska inrikesflygmarknaden är särskilt utmanande med relativt korta flygdistanser och konkurrens från allt snabbare tåg, samtidigt som landets geografiska utsträckning gör flyget till en nödvändighet för många resenärer i norra delarna av landet.

Flyganalytiker Johan Lundberg vid Handelshögskolan i Stockholm ser beslutet som ett tecken på de strukturella problem som mindre flygbolag står inför.

”Att driva verksamhet med olika flygplanstyper kräver en viss volym för att bli lönsamt. För mindre aktörer som BRA kan det bli för resurskrävande att hantera den komplexitet som detta medför. Det handlar om allt från piloter med olika behörigheter till separata underhållsorganisationer och reservdelslager”, säger Lundberg.

BRA har meddelat att konkursen endast omfattar Airbus-verksamheten och att bolagets övriga flygningar kommer att fortsätta enligt planerat schema. För resenärer som redan har bokade biljetter på sträckor som trafikerades med Airbus-plan arbetar bolaget nu med att hitta alternativa lösningar.

Händelsen illustrerar den fortsatta konsolideringen inom flygbranschen, där mindre aktörer får allt svårare att överleva i ett landskap dominerat av stora internationella flygbolag med omfattande skalfördelar. Sedan avregleringen av den europeiska flygmarknaden har antalet självständiga flygbolag minskat kraftigt.

Flera branschexperter menar att BRAs beslut är en del av en större trend där regionala flygbolag i hela Europa tvingas specialisera sig på nischmarknader snarare än att försöka konkurrera med de större aktörerna på alla plan.

”Det handlar i grunden om att hitta sin plats i ekosystemet”, förklarar Maria Nilsson, flyganalytiker vid konsultfirman Aviation Strategy. ”För regionala aktörer som BRA är det ofta mer framgångsrikt att fokusera på specifika rutter och segment där man har konkurrensfördelar, snarare än att försöka expandera för snabbt in i nya områden.”

Beskedet från Braathens kommer i en tid då hela flygbranschen befinner sig i en omställningsfas, präglad av höga förväntningar på minskade koldioxidutsläpp och teknologiska innovationer. För mindre aktörer innebär dessa utmaningar ett ökat tryck på redan ansträngda finanser.

Enligt branschorganisationen Svenska Flygföretag illustrerar händelsen behovet av en långsiktig och förutsägbar flygpolitik i Sverige som ger bolagen möjlighet att planera för framtiden.

Dela.

17 kommentarer

Leave A Reply

Exit mobile version