Centerpartiets klimatpropositioner: Fokus på ESR-målen och landsbygden

Centerpartiet har presenterat ett omfattande budgetförslag med fokus på Sveriges ESR-mål – de utsläpp som är kopplade till trafik och uppvärmning av bostäder. Detta är mål som Sverige enligt nuvarande prognoser riskerar att missa.

”Det är konkret, fullt finansierat och fullt uträknat. Det kan implementeras redan nu,” säger partiledare Anna-Karin Hatt om planen som presenterades tidigare denna vecka.

Förslaget innehåller flera riktade åtgärder, där en betydande del är en bonus för så kallade miljöbilar. Denna satsning är tänkt att nå 100 000 hushåll per år fram till 2030, vilket innebär att totalt en halv miljon hushåll kommer att ha omfattats av bonusen. Enligt förslaget kommer boende på landsbygden att prioriteras, vilket återspeglar partiets traditionella fokus på landsbygdsfrågor.

För att finansiera denna miljöbilsbonus har Centerpartiet avsatt fem miljarder kronor. Enligt partiets beräkningar förväntas satsningen minska ESR-utsläppen med 2,7 miljoner ton fram till 2030, vilket skulle utgöra ett betydande bidrag till Sveriges klimatåtaganden.

En annan central del i Centerpartiets förslag är inrättandet av en ”strategisk reserv av biobränsle”. Enligt partiet skulle detta resultera i en utsläppsminskning på hela 6 miljoner ton.

”Det ger hushållen ett fossilfritt biobränsle till ett stabilt lågt pris, mycket lägre än reduktionsplikten och ganska nära det nuvarande priset vid pumpen,” förklarar Martin Ådahl, partiets ekonomisk-politiska talesperson.

Centerpartiet vill även utvidga det gröna avdraget så att de sista oljeeldade pannorna i Sverige kan fasas ut. Enligt partiets beräkningar skulle detta resultera i en utsläppsminskning på 200 000 ton, vilket utgör ett mindre men fortfarande betydelsefullt bidrag till de totala klimatmålen.

Ytterligare en del av förslaget är att det så kallade Industriklivet ska breddas och fördubblas. Detta skulle enligt Centerpartiets beräkningar leda till utsläppsminskningar på 10 miljoner ton fram till 2030. Det bör dock noteras att dessa minskningar inte inkluderas i ESR-målet eftersom de rör industrins utsläpp som hanteras i ett separat system.

För att sätta dessa förslag i ett större sammanhang är det viktigt att förstå Sveriges övergripande klimatmål. Det långsiktiga målet är att Sverige inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären senast 2045. På vägen dit finns flera delmål. Ett av dessa är att utsläppen år 2030 ska vara 63 procent lägre än utsläppen var 1990.

Ett annat delmål specifikt för transportsektorn är att utsläppen från inrikes transporter, med undantag för inrikes flyg, ska minska med minst 70 procent fram till 2030 jämfört med 2010.

EU:s så kallade ESR-åtagande, som huvudsakligen omfattar transport och jordbruk, innebär att Sverige ska minska utsläppen med 50 procent till 2030 jämfört med 2005. Det är särskilt dessa mål som Centerpartiets nya förslag riktar in sig på.

Sammantaget representerar Centerpartiets budgetförslag ett försök att konkretisera hur Sverige ska kunna nå sina klimatmål, med särskilt fokus på transport- och uppvärmningssektorn där åtgärder hittills har varit otillräckliga för att möta de uppsatta målen.

Dela.

16 kommentarer

  1. Det är bra att Centerpartiet tar ansvar för klimatmålen, men borde man inte även tänka på att göra bilindustrin mer hållbar snarare än bara erbjuda bonusar?

Leave A Reply

Exit mobile version