Denna händelse kretsar kring den misstänkta sabotaget av en undervattenskabel mellan Gotland och Lettland natten till söndagen. Efter kabelskadan agerade svenska myndigheter snabbt och beslagtog det bulgariska fartyget M/S Vezhen, vilket ledde till en utredning om grovt sabotage. Händelsen har fått internationella implikationer och eskalerat till högsta politiska nivå i Bulgarien, där fartygets ägare, rederiet Navibulgar, är baserat. Bulgariens utrikesminister har bekräftat att en representant från deras ambassad i Stockholm är på väg till det beslagtagna fartyget för att kommunicera med besättningen och få klarhet i situationen.
Navibulgar, genom sin VD Alexander Kalchev, hävdar att det dåliga vädret orsakade att ankaret lossnade och att besättningen inte omedelbart märkte att det släpade längs havsbotten. Denna förklaring ifrågasätts starkt av flera experter som menar att det är praktiskt taget omöjligt att inte uppfatta de vibrationer och ljud som ett släpande ankare skulle orsaka. Johan Östergren, rektor på Sjömansskolan i Stockholm, betonar att ett sådant scenario skulle skapa kraftiga skakningar och ljud i hela fartyget, tillräckligt för att väcka besättningen även mitt i natten.
Peter Sigray, forskare vid KTH, instämmer och poängterar att ett släpande ankare skulle påverka fartygets hastighet, motorbelastning och styrning, vilket gör det osannolikt att besättningen inte skulle märka något. Han presenterar två möjliga scenarier: antingen extremt dåligt sjömanskap och bristfällig utbildning, eller ett avsiktligt agerande. Sigray understryker vikten av en professionell utredning för att fastställa den verkliga orsaken.
Lars Höglund, en erfaren sjökapten med 25 år till sjöss, stöder experternas bedömning. Han har endast tappat ankare en gång under sin långa karriär och bekräftar att ett släpande ankare har en betydande påverkan på fartyget, vilket skapar både bromsande och vridande krafter. Hans erfarenhet understryker ytterligare osannolikheten i Navibulgars förklaring.
Det råder alltså en betydande diskrepans mellan rederiets version av händelsen och experternas bedömning. Redskapet pekar på oförutsedda väderförhållanden och omedvetenhet från besättningens sida, medan experterna menar att det är högst osannolikt att ett släpande ankare skulle gå obemärkt förbi. Den svenska utredningen om grovt sabotage kommer att vara avgörande för att fastställa sanningen bakom händelsen och utreda om det rör sig om en olyckshändelse eller en avsiktlig handling.
Den politiska dimensionen av händelsen, med Bulgariens engagemang på högsta nivå, tillför ytterligare ett lager av komplexitet. Utrikesministerns uttalande om att en ambassadrepresentant är på väg till fartyget indikerar att Bulgarien tar saken på största allvar och vill säkerställa sina medborgares rättigheter och reda ut omständigheterna kring händelsen. Utredningen kommer att behöva ta hänsyn till både tekniska aspekter och vittnesmål för att kunna dra en slutsats om huruvida kabelskadan var en olyckshändelse eller ett resultat av sabotage.