Svensk sjöfarts konkurrenskraft hotas alltmer av utländska fartyg som inte följer gällande regler och säkerhetsföreskrifter. Detta leder till en orättvis konkurrenssituation där svenska rederier, som investerar i säkerhet och följer regelverken, tvingas konkurrera med aktörer som åsidosätter dessa viktiga aspekter. Svensk Sjöfarts VD, Anders Hermansson, uttrycker stark oro över situationen och betonar de potentiellt allvarliga konsekvenserna av bristande kontroller. Han varnar för ökade risker för olyckor, både för människoliv och miljön, samt för en ohälsosam arbetsmiljö ombord på fartyg som anlöper svenska hamnar. Utan tillräckliga inspektioner riskerar vi att se en ökning av incidenter med allvarliga följder, vilket är oacceptabelt.
Hermansson poängterar att den minskade kontrollverksamheten skapar en snedvriden konkurrenssituation. Svenska rederier, som bär kostnaderna för att uppfylla säkerhetskrav och följa arbetsmiljöregler, missgynnas gentemot utländska aktörer som kringgår dessa regler. Detta undergräver inte bara den svenska sjöfartens konkurrenskraft, utan riskerar även att sänka säkerhetsstandarden inom branschen i stort. Det är därför av yttersta vikt att skapa lika villkor för alla aktörer, vilket kräver effektiva och regelbundna inspektioner av samtliga fartyg som trafikerar svenska vatten.
Transportstyrelsen har på senare tid upptäckt en ökning av utländska fartyg med allvarliga brister, vilket har lett till att dessa fartyg belagts med förbud att anlöpa svenska hamnar. Detta visar på vikten av kontinuerliga inspektioner för att upprätthålla säkerheten till sjöss och skydda både människoliv och miljö. Paradoxalt nog har antalet inspektioner minskat de senaste åren, trots den ökade förekomsten av bristfälliga fartyg. Detta beror enligt uppgift på personalbrist och ekonomiska begränsningar inom Transportstyrelsen, vilket är en alarmerande utveckling.
Denna resursbrist inom Transportstyrelsen är ett allvarligt problem som måste åtgärdas snarast. Utan tillräckliga resurser kan myndigheten inte effektivt utföra sina uppgifter, vilket äventyrar säkerheten till sjöss och skapar en orättvis konkurrenssituation för svenska rederier. Regeringen har ett ansvar att säkerställa att Transportstyrelsen har de resurser som krävs för att utföra sina viktiga kontrollfunktioner. Detta inkluderar både tillräcklig finansiering och tillgång till kompetent personal.
Det är avgörande att regeringen agerar kraftfullt för att stärka Transportstyrelsens resurser och möjliggöra en ökad kontrollverksamhet. Detta är en investering i säkerhet och rättvisa konkurrensvillkor, och en förutsättning för en hållbar och konkurrenskraftig svensk sjöfart. Utan tillräckliga inspektioner riskerar vi att se en fortsatt ökning av fartyg med allvarliga brister, vilket kan leda till tragiska olyckor och allvarliga miljöskador.
Sammanfattningsvis är det av yttersta vikt att regeringen prioriterar sjösäkerheten och säkerställer att Transportstyrelsen har de resurser som krävs för att utföra sina uppgifter effektivt. Detta är nödvändigt för att skydda människoliv och miljö, samt för att skapa rättvisa konkurrensvillkor för svenska rederier. En fortsatt underfinansiering av Transportstyrelsen är oacceptabel och riskerar att få allvarliga konsekvenser för både sjöfarten och samhället i stort. Regeringen måste agera nu för att säkerställa en säker och hållbar sjöfart i svenska vatten.