Athena Farrokzhad och Ida Linde, tidigare programansvariga för Internationella Författarscenen på Kulturhuset Stadsteatern, har offentliggjort ett uttalande där de uttrycker sin övertygelse om att deras kontrakt inte förnyats på grund av deras personliga engagemang mot det de benämner som folkmord i Gaza. De menar att deras tydliga ställningstagande i palestinafrågan, framförallt uttryckt genom privata inlägg på sociala medier, har lett till granskning och ifrågasättande av deras arbete, särskilt när de bjudit in gäster med palestinsk bakgrund. Detta, menar de, är den verkliga orsaken till att deras förordnande inte förlängs.

Kulturhuset Stadsteatern, å sin sida, hävdar att beslutet att inte förnya kontraktet inte har något att göra med Farrokzhads och Lindes politiska engagemang. Enligt kulturchefen Linda Beijer är alla konstnärliga uppdrag på Stadsteatern tidsbegränsade och Farrokzhads och Lindes kontrakt löpte ut i juni. Beijer poängterar att hon, trots den tidigare kritiken mot duons starka politiska ställningstaganden för Palestina, valde att förlänga deras kontrakt för ett år sedan. Detta, menar hon, visar att kritiken inte påverkat beslutet att inte förnya kontraktet ytterligare en gång.

Farrokzhad och Linde beskriver i sitt uttalande hur deras arbete på Internationella Författarscenen har präglats av en vilja att lyfta fram författare och berättelser från hela världen, med fokus på yttrandefrihet och mänskliga rättigheter. De menar att deras engagemang för Palestina, som de anser vara en fundamental fråga om mänskliga rättigheter, har blivit en belastning för Stadsteatern och att deras kontrakt därför inte förnyats. De uttrycker besvikelse över beslutet och menar att det skickar en negativ signal om vikten av att stå upp för mänskliga rättigheter, även när det innebär att ta ställning i kontroversiella frågor.

Linda Beijer vidhåller att beslutet att inte förnya kontraktet är en del av Stadsteaterns vanliga praxis och att det inte finns någon dold agenda bakom det. Hon betonar att Stadsteatern värdesätter yttrandefrihet och att alla medarbetare har rätt att uttrycka sina åsikter, även i politiskt känsliga frågor. Dock menar hon att det är viktigt att skilja på personliga åsikter och Stadsteaterns officiella ställningstaganden. Hon understryker att Stadsteatern som institution inte tar ställning i politiska frågor, och att detta inte har påverkat beslutet kring Farrokzhad och Lindes kontrakt.

Kontroversen kring Farrokzhad och Linde väcker frågor om gränsdragningen mellan yttrandefrihet och en institutions opartiskhet. Å ena sidan har medarbetare rätt att uttrycka sina åsikter, även i kontroversiella frågor. Å andra sidan har institutioner, särskilt offentligt finansierade institutioner som Stadsteatern, ett ansvar att vara neutrala och opartiska. Frågan är hur man balanserar dessa två aspekter, och var gränsen går mellan att uttrycka sina åsikter och att låta dessa åsikter påverka ens professionella roll.

I detta specifika fall kvarstår oenigheten om huruvida Farrokzhads och Lindes politiska engagemang har påverkat Stadsteaterns beslut. Duon menar att deras engagemang för Palestina är den direkta orsaken till att deras kontrakt inte förnyats, medan Stadsteatern hävdar att beslutet är en del av deras vanliga praxis och inte har något att göra med deras politiska åsikter. Oavsett vilken version som är korrekt, belyser fallet de komplexa frågor som uppstår kring yttrandefrihet, opartiskhet och politiskt engagemang inom offentligt finansierade kulturinstitutioner.

Dela.
Exit mobile version