Den 29 december 2024 inträffade en tragisk flygolycka på Muan International Airport i Sydkorea, där Jeju Air-flyg 7C2216 (en Boeing 737-800) kraschade efter en varning om fågelkollision. Olyckan krävde 176 människoliv, inklusive två thailändska kvinnor, och utgör den tredje dödligaste flygkatastrofen i Sydkoreas historia efter nedskjutningen av Korean Air 1983 och kraschen på Guam 1997.

Förloppet av händelserna började klockan 8:54 på morgonen då flyg 7C2216 fick klartecken för landning på bana 01. Kontrolltornet utfärdade en ”bird strike alert” och varnade för stora fåglar eller flockar i närheten. Bara två minuter senare, klockan 8:56, upptäckte piloten avvikelser i flygplanets funktion och utlöste ett ”Mayday”-nödläge klockan 8:59. Flygplanet försökte därefter en nödlandning på bana 19, i motsatt riktning från den ursprungligen planerade banan 01. Landningsställen fungerade dock inte som de skulle, och klockan 9:03 kraschade flygplanet under landningsförsöket. Det havererade landningsstället ledde till att planet körde av banan och kolliderade med den yttre barriären, vilket orsakade omfattande skador och brand.

Av de 181 passagerarna och besättningsmedlemmarna ombord bekräftades 176 dödsfall, och tre personer rapporterades saknade. Thailändska myndigheter bekräftade att två thailändska kvinnor fanns bland de omkomna. Olyckan har lett till en omfattande utredning för att fastställa den exakta orsaken till kraschen. Enligt Kim Kyu-Wang, direktör för Aviation Training Center vid Hanseo University och tidigare pilot, är det avgörande att förstå om landningsställen var utfällda under det första landningsförsöket. Om de var det, tyder det på att flygplanet fungerade normalt fram till den punkten.

Kim Kyu-Wang, som intervjuades av JTBC, påpekade att medan en fågelkollision kan ha spelat en indirekt roll i kraschen, är den centrala frågan huruvida landningsställen var utfällda under det första inflygningsförsöket. Om så var fallet, indikerar det att flygplanets system fungerade normalt fram till den tidpunkten. Situationen eskalerade uppenbarligen under en go-around procedur efter fågelvarningen. Kim förklarade att om en stor fågel eller en flock fåglar träffade flygplanet under denna fas, kunde det ha haft en betydande påverkan på flygningen.

Han förklarade vidare de tre metoderna för att utfärda landningsställ: det hydrauliska systemet, det alternativa elektriska systemet och det manuella systemet. Kim betonade att ett problem med enbart en motor inte nödvändigtvis skulle hindra en säker landning. Han underströk vikten av en grundlig utredning för att fastställa den exakta händelseförloppet och de bidragande faktorerna till kraschen. Den tragiska händelsen, som utspelade sig bara fyra minuter efter mayday-anropet, belyser behovet av fortsatt fokus på flygsäkerhet och noggranna utredningar för att förhindra liknande katastrofer i framtiden.

Enligt preliminära rapporter kan en fågelkollision ha varit en utlösande faktor för olyckan, men det är fortfarande oklart exakt hur detta påverkade flygplanets system. Experter pekar på vikten av att undersöka huruvida landningsställen var utfällda vid det första landningsförsöket. Detta skulle ge värdefull information om flygplanets tillstånd innan den tragiska kraschen. Utredningen kommer att granska alla tillgängliga data, inklusive flyginspelningar och vittnesmål, för att skapa en fullständig bild av händelseförloppet och för att identifiera eventuella brister i säkerhetsprotokoll.

Denna tragiska händelse har chockat Sydkorea och världen, och den belyser vikten av kontinuerlig förbättring av flygsäkerheten. Förlusten av 176 liv, inklusive de två thailändska medborgarna, är en sorglig påminnelse om de risker som är förknippade med flygresor. Utredningen av kraschen kommer att vara avgörande för att lära av denna tragedi och för att vidta åtgärder för att förhindra liknande händelser i framtiden. Myndigheterna har lovat en transparent och grundlig utredning för att ge svar till offrens familjer och för att återställa förtroendet för flygsäkerheten.

Denna katastrof har väckt frågor om flygsäkerhetsprotokoll och hur flygbolag hanterar nödsituationer. Utredningen förväntas ge svar på dessa frågor och leda till rekommendationer för att förbättra säkerheten i framtiden. Det är av yttersta vikt att lära av denna tragiska händelse för att minimera risken för liknande olyckor i framtiden. Denna katastrof kommer att vara föremål för noggrann granskning under lång tid framöver, och förhoppningen är att den kommer att leda till konkreta åtgärder för att förbättra flygsäkerheten globalt.

Dela.
Exit mobile version