Soptunnor för källsortering i Luleå-galleria avslöjas som skenmanöver

När besökare i Luleågallerian Smedjan slänger sitt skräp i de färgglada källsorteringstunnorna tror de att de bidrar till miljöarbetet. Men verkligheten är en annan. När SVT granskade hur avfallet faktiskt hanteras upptäcktes att pant, papper och plast hamnar i samma soppåse – trots att tunnorna ger sken av att sortera materialen separat.

– Det här är klassisk greenwashing, säger kommunalrådet Evelina Rydeker (MP) till SVT när hon får se bildbeviset.

Fenomenet där företag utger sig för att vara miljövänliga utan att faktiskt vara det har blivit allt vanligare i Sverige. Greenwashing, som det kallas, har under de senaste åren hamnat i fokus för konsumentmyndigheter och miljöorganisationer som menar att det vilseleder konsumenter och underminerar genuina miljöinsatser.

Gallerian Smedjan, som är en central mötesplats i Luleå med tusentals besökare varje vecka, har ställt ut källsorteringstunnor där besökare uppmanas sortera sitt avfall i olika fraktioner. Vid första anblick framstår initiativet som ett positivt bidrag till stadens miljöarbete, men SVT:s granskning visar att sorteringen är en illusion.

När reportrar lyfte på locket till en av tunnorna upptäcktes att all form av avfall – oavsett om det var pantburkar, pappersförpackningar eller plastprodukter – hamnade i samma soppåse. Detta står i direkt motsats till den bild gallerian förmedlar till sina besökare.

– Det är djupt problematiskt att man skapar en falsk bild av att man tar miljöansvar. Konsumenter som lägger tid på att sortera sitt avfall blir lurade, och det skadar förtroendet för hela återvinningssystemet, fortsätter Rydeker.

I Norrbotten, där Luleå är residensstad, har kommunerna under flera år arbetat aktivt med att förbättra avfallshanteringen. Regionen har investerat i modern återvinningsteknologi och informationskampanjer för att öka medvetenheten om vikten av korrekt källsortering. Avslöjandet om Smedjans hantering riskerar att undergräva dessa ansträngningar.

Gallerian Smedjan ägs av fastighetsbolaget Diös, som är en av norra Sveriges största privata fastighetsägare. Företaget har i sina hållbarhetsrapporter lyft fram miljöarbete som en central del av sin verksamhet. När SVT konfronterade gallerians ledning med upptäckten lovade man att omedelbart se över rutinerna.

– Vi tar detta på största allvar och kommer att utreda hur detta kunnat ske. Våra intentioner är goda, men vi måste säkerställa att verkligheten motsvarar den bild vi ger våra besökare, säger en talesperson för gallerian.

Avslöjandet kommer i en tid då konsumenter blir allt mer miljömedvetna. Enligt en undersökning från Konsumentverket uppger 78 procent av svenskarna att miljöfrågor påverkar deras köpbeslut, och 65 procent säger att de regelbundet källsorterar sina förpackningar.

Naturskyddsföreningen i Norrbotten har reagerat starkt på avslöjandet och menar att det visar på behovet av strängare kontroller.

– Det måste finnas konsekvenser för företag som medvetet vilseleder konsumenter i miljöfrågor. Detta är ett tydligt exempel på hur viktigt det är med transparens och ärlighet i miljöarbetet, säger föreningens ordförande.

Kommunen har nu uppmanat alla gallerior och köpcentrum i Luleå att redovisa hur de hanterar sitt avfall. Man överväger också att införa regelbundna kontroller för att säkerställa att källsorteringen fungerar som den ska.

För besökarna i Smedjan innebär avslöjandet en besvikelse. Många har i god tro lagt tid på att sortera sitt skräp, bara för att upptäcka att ansträngningen varit förgäves.

– Jag känner mig lurad, säger en stamkund till SVT. Det är som att bli bedragen av någon man litat på. Om de inte kan vara ärliga med något så grundläggande som sopsortering, vad mer ljuger de om?

Händelsen belyser den växande klyftan mellan företags miljöutfästelser och deras faktiska agerande – ett problem som experter menar måste åtgärdas om Sverige ska nå sina ambitiösa miljömål.

Dela.

11 kommentarer

  1. Vad skulle man då få uppklärad om man undersökte andra gallerior och stadskärnor i landet? Greenwashing verkar vara en fullständig epidemi.

  2. Elizabeth Taylor on

    Det påminner lite om att prata om en grön transition i gruvbranschen utan att ge exakta detaljer eller spårbarhet.

  3. Man tror nuförtiden att man kan lura folk med utgivna gröna tunnor som i realiteten banar väg för mer förbränning.

  4. Elijah Martinez on

    Det är besynnerligt att så många företag fortsätter med greenwashing när det är så uppenbart vad som saknas i verkligheten. Källsortering borde vara en grundläggande del av miljöhansvaret.

    • Oliver Hernandez on

      Absolut, det borde inte vara så svårt att ställa upp med kontrollsystem så att alla kan vara säkra på att det är som det påstår.

Leave A Reply

Exit mobile version