Avslutning av nattåget Umeå-Göteborg väcker starka reaktioner

I augusti 2024 meddelade SJ att nattågsförbindelsen mellan Umeå och Göteborg skulle läggas ner. Beslutet har mötts av omfattande kritik och protester från olika delar av samhället. Över 100 000 personer har uttryckt sitt missnöje genom att skriva under en namninsamling mot nedläggningen. Miljöorganisationer, resenärer och lokala politiker har alla höjt sina röster i protest mot beslutet, som de menar är ett steg i fel riktning för både miljön och tillgängligheten. Manifestationer har organiserats i både Göteborg och Umeå för att markera mot nedläggningen och uppmana till en omprövning.

Miljöpåverkan i fokus för kritiken

Kritikerna menar att nedläggningen av nattåget är ett slag mot klimatarbetet. Att ersätta tågresor med andra transportsätt, som exempelvis flyg eller bil, leder till ökade koldioxidutsläpp och motverkar Sveriges klimatmål. Matilda Näsvall, kommunikationsansvarig på Jordens Vänner, uttrycker oro över att nedläggningen signalerar en bristande prioritering av miljö- och klimatfrågor från regeringens sida. Hon betonar att tågresor är ett betydligt mer hållbart alternativ jämfört med andra transportsätt och att beslutet strider mot ambitionen att minska utsläppen från transportsektorn.

Sociala konsekvenser och minskad tillgänglighet

Förutom miljöaspekten lyfts även de sociala konsekvenserna av nedläggningen fram. Nattåget har varit en viktig förbindelse för människor som reser mellan norra och södra Sverige, både för privatpersoner och för affärsresenärer. Nedläggningen försvårar resandet och minskar tillgängligheten för människor i olika delar av landet. Matilda Näsvall påpekar att beslutet inte bara påverkar klimatet negativt, utan även människors möjlighet att mötas och resa på ett smidigt och prisvärt sätt. För många resenärer, särskilt de utan tillgång till bil, blir alternativen nu begränsade och mer kostsamma.

Infrastrukturministerns frånvaro i debatten

Infrastrukturminister Andreas Carlson har erbjudits att delta i den sista tågresan mellan Umeå och Göteborg för att själv uppleva konsekvenserna av beslutet. Erbjudandet inkluderade en betald biljett, men ministern avböjde inbjudan med hänvisning till att ministrar inte får ta emot gåvor. Hans pressekreterare, Ebba Gustavsson, tillade att inbjudan dessutom kom med kort varsel. Kritiker har tolkat ministerns frånvaro som en bristande engagemang i frågan och en ovilja att möta de berörda.

Trafikverkets ansvar och SJ:s motivering

SVT Nyheter har sökt infrastrukturministern för en kommentar. Han har tidigare hänvisat till Trafikverket som ansvarig myndighet för frågan. Trafikverket har i sin tur motiverat nedläggningen med bristande lönsamhet och lågt resandeunderlag. SJ har också angett ekonomiska skäl som huvudanledning till beslutet. De menar att nattåget inte längre är ekonomiskt hållbart att driva och att det finns andra, mer effektiva sätt att använda resurserna inom järnvägsnätet.

Fortsatt motstånd och krav på åtgärder

Trots SJ:s och Trafikverkets motiveringar kvarstår kritiken mot nedläggningen. Miljöorganisationer, resenärer och lokala politiker fortsätter att kräva åtgärder för att återupprätta nattågsförbindelsen. De menar att samhället måste prioritera hållbara och tillgängliga transportlösningar och att kortsiktiga ekonomiska argument inte får överskugga de långsiktiga miljö- och samhällsmässiga vinsterna med ett välfungerande järnvägsnät. Namninsamlingen mot nedläggningen fortsätter att växa och debatten om nattågets framtid förväntas fortsätta.

Dela.
Exit mobile version