Skolinspektionen, myndigheten som ansvarar för att granska och övervaka Sveriges skolor, har under de senaste åren sett en drastisk minskning i antalet ärenden som drivits vidare till domstol gällande viten. Mellan åren 2015 och 2019 utdömdes viten på sammanlagt 500 miljoner kronor, och 91 fall prövades i domstol. Detta står i stark kontrast till perioden efter sommaren 2020, då endast två ärenden har tagits vidare till rättslig prövning. Denna nedgång i antalet domstolsprövade fall väcker frågor om Skolinspektionens effektivitet och om kritiken som riktas mot skolor verkligen leder till någon konkret förändring. Professor Olle Lundin i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet menar att myndighetens kritik riskerar att uppfattas som ”tomma hot” när så få ärenden faktiskt leder till rättsliga åtgärder. Han uttrycker en oro över att Skolinspektionen inte utnyttjar de verktyg som står till deras förfogande för att säkerställa att skolor följer lagen.

Enligt Sofie Linden, regional chef på Skolinspektionen, finns det flera förklaringar till den kraftiga minskningen av domstolsprövade ärenden. Dels hänvisar hon till pandemin, som under en period försvårade inspektioner och uppföljningar. Dels menar hon att många skolor åtgärdar brister efter att ha mottagit kritik från Skolinspektionen, vilket gör att det inte blir nödvändigt att driva ärendena vidare till domstol. Det är positivt om skolorna tar till sig av kritiken och vidtar åtgärder, men frågan kvarstår om det är tillräckligt för att garantera att alla elever får den utbildning de har rätt till. Utan en tydlig och konsekvent uppföljning finns risken att brister kvarstår och att vissa skolor inte tar kritiken på allvar.

Det är viktigt att Skolinspektionen har de resurser och den handlingskraft som krävs för att effektivt kunna utöva sin tillsynsfunktion. Att utdöma viten är ett viktigt verktyg för att få skolor att rätta sig efter lagen, men det är lika viktigt att vitetna driver in och att skolorna därmed känner ett reellt incitament att förbättra sig. Om Skolinspektionens kritik inte får några konkreta konsekvenser, undergrävs myndighetens auktoritet och dess förmåga att påverka skolornas kvalitet. Det är därför angeläget att undersöka orsakerna till den minskade andelen domstolsprövade ärenden och att vidta åtgärder för att stärka Skolinspektionens verktyg och resurser.

En möjlig förklaring till den minskade andelen domstolsprövade ärenden skulle kunna vara en förändrad strategi från Skolinspektionens sida. Kanske har man valt att fokusera på andra typer av åtgärder, såsom dialog och stöd till skolor, i stället för att direkt hota med viten. En sådan strategi kan vara effektiv i vissa fall, men det är viktigt att den inte sker på bekostnad av den rättsliga uppföljningen. Det är också viktigt att Skolinspektionen är transparent med sin strategi och att det finns tydliga riktlinjer för när och hur viten ska användas.

En annan faktor som kan spela in är resursbrist. Om Skolinspektionen saknar tillräckliga resurser för att utreda och driva ärenden vidare till domstol, blir det naturligtvis svårare att upprätthålla en effektiv tillsyn. Det är därför viktigt att säkerställa att myndigheten har tillräckliga resurser för att kunna utföra sitt uppdrag på ett tillfredsställande sätt. Detta inkluderar både ekonomiska resurser och tillgång till kompetent personal. Det är också viktigt att Skolinspektionen har ett effektivt samarbete med andra myndigheter och aktörer inom skolväsendet.

Sammanfattningsvis är det oroande att antalet domstolsprövade ärenden gällande viten har minskat så drastiskt de senaste åren. Det är viktigt att Skolinspektionen har de verktyg och resurser som krävs för att effektivt kunna utöva sin tillsynsfunktion och säkerställa att alla elever får den utbildning de har rätt till. Det är också viktigt att myndigheten är transparent med sin strategi och att det finns tydliga riktlinjer för hur viten ska användas. En fortsatt minskning av antalet domstolsprövade ärenden riskerar att undergräva Skolinspektionens auktoritet och dess förmåga att påverka skolornas kvalitet.

Dela.
Exit mobile version