Trafikverkets nya plan ska förbättra järnvägsnätet – men resenärer måste ha tålamod
Efter år av återkommande tågförseningar, nedrivna kontaktledningar och tekniska fel presenterade Trafikverket på tisdagen en omfattande ny plan för att åtgärda Sveriges järnvägsinfrastruktur. Satsningen beskrivs som historisk, men det kommer att dröja innan resenärerna ser de fulla effekterna.
– Man måste kunna lita på järnvägen och det är därför vi gör de här satsningarna. Jag hoppas vi kommer nå en bättre punktlighet redan nästa sommar, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.
Den ambitiösa planen sträcker sig över flera decennier. Bedömningen från myndigheten är att hela det eftersatta underhållet ska vara åtgärdat först år 2050. Redan år 2037 ska dock en tiondel av problemen vara lösta, enligt Trafikverkets rapport.
”Att återta det på kort tid skulle innebära stora inskränkningar i befintlig trafik”, förklarar Trafikverket i sin rapport, vilket belyser den svåra balansgången mellan akut underhåll och en fungerande tågtrafik.
Trots de omfattande insatserna pekar Trafikverkets underlag på att resenärerna står inför tre betydande utmaningar under de kommande åren. Särskilt oroande är att delar av järnvägsanläggningen – som kontaktledningar, växlar och kraftförsörjning – kommer fortsätta ha stora brister trots investeringarna. Detta problem är särskilt märkbart på de mindre trafikerade banorna, vilket innebär fortsatt risk för förseningar och avstängningar.
En annan utmaning är att det ökade underhållsarbetet i sig kommer att påverka trafiken. När fler arbeten ska utföras i spårområden krävs periodvisa avstängningar, vilket oundvikligen leder till tillfälliga trafikstörningar.
Dessutom ska det europeiska signalsystemet ERTMS införas fram till år 2042. I vissa områden, särskilt Stockholmsregionen där tågtrafiken är som mest intensiv, kommer implementeringen att ta ännu längre tid. Systemet har redan testats på Botniabanan i norra Sverige och har mött kritik för både tekniska och praktiska brister.
Planen avslöjar också en tydlig prioriteringsordning som kan skapa geografiska skillnader i järnvägsnätets kvalitet. De mest trafikerade sträckorna kommer att prioriteras för att stärka kapaciteten där flest resenärer finns. Det innebär samtidigt att mindre trafikerade banor riskerar att halka efter i utvecklingen. För vissa regionala järnvägssträckor förutspår Trafikverket till och med en försämrad standard under de kommande åren.
Trots dessa utmaningar är både regeringen och Trafikverket övertygade om att den nya planen representerar ett avgörande steg i rätt riktning för Sveriges järnvägssystem.
– Underhållsskulden har ökat lavinartat de senaste åren, nu stoppar vi den blödningen, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).
Bakgrunden till den omfattande planen är flera års återkommande problem med tågförseningar och inställda avgångar, vilket har skadat förtroendet för tåget som transportmedel. Detta har skett samtidigt som politiska mål om ökad tågtrafik för klimatets skull har formulerats. Trafikverkets nya plan kan därför ses som ett försök att återuppbygga förtroendet för järnvägen som transportslag i en tid när pålitlighet blivit en allt viktigare faktor för resenärernas val av transportmedel.
För pendlare och andra tågresenärer kommer de närmaste åren innebära en balansgång mellan kortsiktiga störningar och förhoppningen om långsiktiga förbättringar. Den avgörande frågan blir om de synliga förbättringarna kommer snabbt nog för att upprätthålla resenärernas tålamod under den långa ombyggnadsperioden.
13 kommentarer
En ambitiös plan, mycket långsiktig, men nödvändig för att rädda järnvägstrafiken i Sverige.
En nödvändig satsning, men 10 år känns alltför långt. Hur ska man öka den allmänna tilliten till tågtrafiken om förbättringarna dröjer så länge?
Det är viktigt att ställa flera frågor om finansiering och prioriteringar. Varför tar det så lång tid när det gäller järnvägsinfrastruktur?
Även om det tar tid, är det bättre att göra det noggrant istället för att skynda på med halväpplade lösningar.
Det här är ett långsiktigt investeringsprogram. Bra att det beblandas med användbarhet på kort sikt för att påvisa positiva åtgärder.
En del motgångar var förväntade, men en faktor som kan ha påverkat fördröjningen är brist på personal på järnvägsbranschen.
Intressant att Trafikverket nu varit tämligen tydligt med den långa tidshorisonten. Ett steg i rätt riktning, men resenärernas tålamod kommer att testas mer än nog.
Precis, de har varit för otillräckliga med information tidigare. Detta är åtminstone en början på ärlighet.
Att en tiondel av underhållet är klart redan 2037 är alltför litet och för långsamt. Sverige behöver bättre järnvägsunderhåll nu, inte om 15 år.
Det är en politisk balansång, men jag är enhetlig – det kan inte vara alltför intolerant för resenärer.
Även om målsättningen är långsiktig, är det viktigt att börja nu. Framtida generationer kommer att vara tacksamma om vi investerar i infrastrukturen nu.
Väntar fortfarande på att se konkreta resultat från Trafikverkets tidigare lovanden. Hoppas att de håller sig till tidsplanen denna gången.
Jag är skeptisk men så länge de arbetar aktivt kan det kanske bli något bra av detta.