Efter år av väntan – McLaren på väg att säkra sin tionde VM-titel

I fjol levde konstruktörsmästerskapet i Formel 1 in i det sista och McLaren säkrade sin första titel på 26 år först i säsongsfinalen. I år har situationen varit en helt annan. Med 12 segrar, varav 7 dubbelsegrar, på de inledande 16 loppen har det inte handlat om ifall titeln skulle säkras, utan när.

Första möjligheten kom i Azerbajdzjan för två veckor sedan, men det loppet blev årets sämsta för det brittiska stallet. Oscar Piastri kraschade in i en mur under både kvalet och loppet, medan Lando Norris inte lyckades bättre än en sjundeplats.

Nu kommer andra chansen i helgens Singapore Grand Prix – på en bana som passar McLaren betydligt bättre. Endast Mercedes och Ferrari kan teoretiskt fortfarande utmana britterna om segern i konstruktörsmästerskapet.

Just nu har McLaren ett försprång på 333 respektive 337 poäng till konkurrenterna, med maximalt 346 poäng kvar att fördela under säsongens återstående lopp. Om McLaren lyckas få en förare på pallen kan champagnen korkas upp – en tredjeplats ger 15 poäng och inte ens en dubbelseger av Mercedes skulle då räcka för att hålla liv i kampen.

Även en femte- och åttondeplats (totalt 14 poäng) skulle säkra titeln. Om Ferrari skulle ta en dubbelseger skulle det räcka med att McLaren får ihop 9 poäng, vilket kan uppnås exempelvis genom en sjätte- och en tiondeplats.

Historiska möjligheter väntar

Vinner McLaren VM på söndag tar de sin tionde konstruktörstitel rekordtidigt. Med sex lopp kvar att köra tangerar de då Red Bulls rekord från 2023. Stallet har dessutom möjlighet att slå flera andra rekord under återstoden av säsongen.

När det gäller flest poäng under en säsong nådde Red Bull 860 poäng under 2023. Även om poängsystemet ändrats genom åren – en seger ger numera 25 poäng jämfört med tidigare 10 – och antalet VM-helger ökat samt sprintlopp introducerats, har McLaren goda chanser att överträffa den noteringen.

McLaren kan också slå rekordet för största vinstmarginalen som Red Bull satte 2023 med 451 poäng. När det gäller flest pallplatser på en säsong tog Mercedes 33 pallplatser 2016. En eller båda McLaren-förarna har i år varit på pallen i samtliga lopp utom i Kanada och Azerbajdzjan, vilket ger stallet 27 pallplatser hittills med sju lopp kvar att köra.

Dessutom är McLaren med sina 12 snabbaste varv nära att slå Ferraris rekord på 14 från 2004.

Förar-VM blir nästa fokus

När konstruktörstiteln är säkrad kommer fokus riktas än mer mot förarmästerskapet. Till skillnad från stallmästerskapet är kampen om förartiteln fortfarande öppen. Regerande världsmästaren Max Verstappen har med ett nytt golv i sin Red Bull blandat sig i leken, men mest troligt kommer en av McLaren-förarna att krönas till världsmästare för första gången.

Oscar Piastri har ett försprång på 25 poäng, men marginalerna är små. Om 24-åringen skulle råka ut för ytterligare en katastrofhelg som i Baku kan ställningen snabbt förändras. McLaren har hittills varit tydliga: någon försteförare finns inte. Likabehandling gäller så länge förarna tävlar på ett sjyst sätt mot varandra.

Senast en McLaren-förare stod som världsmästare var 2008 när Lewis Hamilton tog sin första titel. Det året vann dock Ferrari konstruktörsmästerskapet. För att hitta ett år då McLaren vann båda titlarna får vi gå tillbaka till 1998 när Mika Häkkinen triumferade.

Nycklar till framgången

Förklaringarna till McLarens dominans i år är flera. Dels har satsningen mot att åter bli ett topplag varit målmedveten med bygget av en egen vindtunnel, men den har inte varit stressad. Rätt personer har rekryterats i ledande positioner, som stallchef Andrea Stella och chefsdesigner Rob Marshall, och trots att vissa incidenter under lopp skapat friktion finns ett grundläggande lugn i organisationen.

Bilen har varit avgörande. Stella talar om de modiga beslut som togs för designen av 2025 års bil jämfört med 2024 års modell. MCL39 är inte alltid snabbast i kvalen men har ofta visat sig överlägsen i loppen tack vare sin snabbhet, uthållighet och förmågan att bevara däckens prestanda. Konkurrenterna har inte kunnat lista ut hemligheten, samtidigt som McLarens kontinuerliga utveckling av bilen har behållit försprånget i tävlingarna.

Förarna är naturligtvis en nyckel till framgången – två stora talanger som trott på teamets vision och därmed stannat kvar och nu får chansen att blomstra, i ett läge där andra stall kämpat med att hitta stabila förarpar.

Att motståndarna underpresterat är ytterligare en viktig faktor. Red Bull har vaknat sent, vilket har gett McLaren utrymme att bygga upp ett stort försprång i mästerskapet som nu kan resultera i en historisk säsong för det brittiska stallet.

Dela.

13 kommentarer

  1. Vad gör Mercedes och Ferrari för att hänga med? De verkar inte ha varit konkurrenskraftiga den här säsongen.

  2. Robert Martinez on

    Fantastiskt att McLaren återigen är i toppen av Formel 1! Tio VM-titlar skulle vara ett imponerande resultat.

Leave A Reply

Exit mobile version