Sporttouchen når en halv miljon följare med sitt innehåll på sociala medier
– Jag trodde du var fotbollskille, säger ishockeyprofilen Marcus Krüger till Tim Rangström när de möts på ett hotellrum på Södermalm i Stockholm.
Det är mediedag inför starten av hockeyligan SHL, och Krüger har inte fel. Strax innan mötet med djurgårdsspelaren hade Tim Rangström snabbt googlat honom och lagkamraten Magnus Hellberg för att få koll på deras meriter.
Sporttouchen är namnet på de konton där Tim Rangströms material publiceras på plattformar som Tiktok, Instagram och Youtube. Han driver dem tillsammans med vännen och medgrundaren Charles Faro. De blandar videor om sportnyheter och snackisar med intervjuer med unga talanger och världsstjärnor. Sedan starten för tre år sedan har följarskaran vuxit till långt över en halv miljon, och antalet visningar ligger på över 50 miljoner i månaden.
Vanligtvis är det, precis som Marcus Krüger påpekar, mycket fotboll. Men nu har SHL bjudit in Sporttouchen för att göra hockeyinnehåll – precis som många andra lockade av konceptets unga och stora publik.
– Vi är inte ute efter att leta rubriker eller sätta dit någon utan vill göra grejer som är mer lättsamma och kul. Det är väl också det som gör att många vill vara med hos oss, säger Tim Rangström när djurgårdsduon lämnat rummet.
Att det snarare är fotboll än hockey som är deras styrka spelar ingen roll. Det är känslan och energin som avgör om ett klipp kommer att funka. Det som producerats är en video där Krüger och Hellberg med hjälp av skyltar svarar på om de gillar saker som tacos, träning och att tacklas.
## Hårt arbete bakom kulisserna
Utåt ser produktionen enkel ut. Men arbetsdagen började långt innan de tog sig till SHL-träffen, och kommer hålla på inpå kvällen.
– Vi jobbar verkligen hårt. Folk ser inte allt jobb som läggs ner bakom kulisserna, säger Tim Rangström.
24-åringen är uppvuxen i Stockholm med en mamma från Frankrike. När den egna fotbollskarriären fick läggas åt sidan på grund av skador flyttade han till Paris för att plugga journalistik, och det var där han träffade Charles Faro.
Båda kände snabbt att de ville jobba med sport och skapa något som påminde om ”Lilla sportspegeln”, som Tim vuxit upp med i Sverige. Men den lägereldsliknande känslan som det programmet skapade hittade de nu i stället på sociala medier.
– Vi ville göra något nytt och fräscht för vår generation. Ingen gjorde riktigt det, säger Charles Faro.
Redan innan utbildningen var färdig började de experimentera med material på plattformar som Tiktok och Instagram för att möta den unga publiken. I början gjorde de innehåll även på franska med Charles framför kameran. Men de insåg snabbt att den största potentialen fanns i Sverige, och Charles har gått över till mer av en roll som producent bakom kameran.
## Nå den unga publiken
Hur kommer det sig att de lyckats där många traditionella medier kämpar – att nå den yngre publiken?
– För att vi tydligt vill prata till dem och riktar oss till dem. Vi vill att de ska förstå och känna sig hemma i allt vi gör, säger Charles Faro.
– Vi gör egentligen samma jobb som Dagens Nyheter, Expressen och Aftonbladet. Vi gör nyheter och aktuella grejer. Det är bara det att vårt fokus tydligare ligger på vår generation.
Huvudmålgruppen är fortfarande idrottsintresserade personer upp till 25 år, men Sporttouchen når betydligt högre upp i åldrarna än vad de gjorde i början. Även många föräldrar följer kontona, och uppenbarligen även Djurgårdens 35-årige veteran Marcus Krüger.
Den unga publiken gör att de måste tänka extra mycket på vad de lägger upp för typ av material – och vilka de samarbetar med.
– Vi har till exempel många bettingbolag som vill jobba med oss, men vi kan inte göra bettinginnehåll. Det vore inte ansvarsfullt när det är 12-åringar som ska titta på det, säger Tim Rangström.
## Förtroende viktigare än snabba pengar
Är det svårt att välja bort de pengar som finns i spelbranschen?
– Snabba pengar har aldrig varit vår grej. Vi vill verkligen bygga upp något. Det handlar inte bara om att tjäna pengar, det handlar också om förtroende. Vår publik måste kunna lita på vårt omdöme.
Strax efter klockan 12 är alla SHL-intervjuer avklarade och killarna slänger sig i var sin taxi. Charles Faro tar med all utrustning – lysrör, mikrofoner, skyltar och laddare – till kontoret i Bromma.
Tim Rangström tar sig från Södermalm till Stureplan. Han är sen till vad han först trodde var ett lunchmöte med organisationen bakom tennisturneringen Nordic Open, men som verkar vara ett mingel.
När han till slut kliver in på restaurang Sturehof blir han överraskad. Det är inget mingel heller. Det är en sittande lunch med champagne, ostron och skaldjursplatå.
Lätt oförberedd slår han sig ned på sin plats vid ett av långborden där stora fat med krabba, räkor och humrar trängs med vinglasen. Han får ta på sig en armbandsklocka värd 200 000 kronor som en sponsor ställt fram. Många av de inbjudna är influerare som gör innehåll om kläder, livsstil, mat och dryck. Tanken är att de ska göra den breda publiken uppmärksam på att det i år finns en skaldjursbar på plats i Kungliga tennishallen.
Det är inte riktigt sådant innehåll som Sporttouchen brukar publicera, och inte den här gången heller, trots bjudlunchen. Men Tim Rangström småpratar lite med turneringschefen Thomas Enquist och Nordic Opens vd Rasmus Hult, mån om att skapa bra relationer för framtiden.
– Det här var något annat än i morse, konstaterar han efteråt.
## Från kändisskap till arbetsgivare
Arbetet med Sporttouchen har gjort Tim Rangström till kändis. När han rör sig på ställen med ungdomar, som sommarens Gothia Cup i Göteborg, är det många som kommer fram och vill ta selfies eller bara säga hej.
Hans energirika personlighet har en stor del i framgången. Men för att allt inte ska stå och falla med Tims möjligheter att stå framför kameran har Sporttouchen nu anställt två personer till som kan göra det. Dessutom ingår klippare, en manager, ekonomer, säljare, agent och en assistent i teamet som vuxit till runt tio personer.
– Vi blev arbetsgivare redan när vi var 21 år gamla. Så vi behöver hålla utvecklingssamtal, ge feedback till våra anställda, se till att de har det bra. Prata om hur de mår, om de ska ha löneförhöjning. Allt sådant har vi fått lära oss längs vägen, säger Tim Rangström.
Så fort han kommer fram till kontoret skiftar fokus till Sporttouchens största projekt hittills: En kändismatch i fotboll på 3 arena. Eller som de själva kallar det: ”ett maxat Tiktok-event”.
## Storsatsning på fotbollsmatch
Sporttouchen har satt ihop ett svenskt lag där Behrang Safari, Tiktokprofiler, skådespelaren Alexander Abdallah och en Wahlgren-broder tar plats bredvid Caroline Seger och Sebastian Larsson. Anders Svensson är tränare.
De ska möta ett norskt lag som frontas av artistduon Marcus & Martinus, med tidigare Premier League-spelaren John Arne Riise och Djurgårdens förra norska målvakt Kenneth Høie i uppställningen.
I Finland förra året spelade Sporttouchen en liknande match som blev en strömningssuccé. Det blev avgörande för att våga satsa ännu högre i år. Att hyra en arena med plats för 30 000 personer var en chansning, men biljettförsäljningen har gått hyfsat bra.
– Kanske hade Grimsta IP varit en rimligare plats. Men vi är inte rimliga. Vi gillar att sikta högt, för det får oss att växa. Så här långt har det funkat. Matchen har aldrig varit ett pengaprojekt. Men det känns ibland helt galet att tänka på att vi ska sända det här på Disney+, att alla de här varumärkena och företagen vill samarbeta med oss, säger Tim Rangström.
Hans telefon ringer konstant. Själv uppskattar han att han tar runt 100 telefonsamtal om dagen. Det handlar inte bara om att få ihop laget utan det är finansiering som måste fixas, marknadsföring och även projekt runt matchen som fortfarande är hemliga för publiken.
Sporttouchen har gått ut med att de har riggat arenan som för en konsert, men varför de gjort det vill de hålla som en överraskning.
– Då tappar vi en edge på plats. Vi vill att de som är där ska känna att ”shit, det här var mer än förväntat”. Det svåra är att vi försöker sälja biljetter genom att bara säga ”kom, det är värt det”.
## Tillbaka till rötterna
När administration och förhandlingar tar upp alltmer av arbetstiden kan Tim Rangström och Charles Faro längta tillbaka till hur det var i början, när allt bara handlade om att skapa och testa.
– Ja, och vi måste alltid prioritera att göra innehåll. Vi får inte glömma var vi kommer ifrån, säger Charles Faro.
Men å andra sidan är de också medvetna om att de redan från början inte ville något hellre än att växa.
– Människan är verkligen aldrig nöjd, konstaterar Tim Rangström.
9 kommentarer
Hoppas att Sporttouchen fortsätter med samma ärlighet och humor när de gör hockeyinnehåll.
Jag håller med, det är viktigt att behålla publikens tillit.
Det är intressant att se om Sporttouchen kan locka över sina fotbollsfans till hockey.
Det skulle vara spännande om de lyckas. Oavsett är det bra marknadsföring för SHL.
Snyggt att Sporttouchen får chansen att visa på hockey! Hoppas bygga mer innehåll från SHL.
Absolut! hockey behöver mer sånt ungdomligt och spännande innehåll.
Vadkul det är att de nu tar tag i hockey. Vilka perfekt.
Kan det bli ett permanent samarbete mellan SHL och Sporttouchen? Vore kul att se.
En halv miljon följare på bara tre år – imponerande! Vilket bra arbete Tim och Charles har gjort.