Löparboom bland unga kvinnor sprider sig via sociala medier

”Vi springer 30 kilometer idag!” utbrister den irländska löparinfluencern Lauren Clarke med ett leende in i kameran innan hon börjar sitt långpass. Under hela löprundan dokumenterar hon sin resa, från kilometer tre till trettionde kilometern, och hela tiden med ett stort leende på läpparna.

”Det är verkligen den bästa känsla jag haft under ett långpass. Jag älskade det!” säger hon efter att ha slutfört distansen.

Clarkes videor är bara några av otaliga klipp som just nu florerar på ”runtok” – den del av Tiktok där löpare delar innehåll om sin träning. Det senaste året är det framför allt unga kvinnor som står för merparten av detta innehåll. Flödet fylls av snygga löparsolglasögon, specialdesignade löparvästar, energigels och entusiastiska leenden.

Joanna Swica, 37-årig entreprenör och personlig tränare med löpning som specialitet, bekräftar trenden. Under sin egen skoltid i Ystad var hon långt ifrån intresserad av löpning eller idrott överlag.

”Jag var en hästtjej och i skolan klarade jag mig med knappt godkänt i idrott. Kom man sist på 60 meter så var man dålig, och läraren fokuserade bara på de som spelade handboll,” berättar hon.

Men i 23-årsåldern förändrades allt. Efter en utlandssejour där hon gått upp i vikt började hon intressera sig för träning. Utan dagens sociala medier som informationskälla gick hon till bibliotek för att läsa på om träning. Senare utbildade hon sig till personlig tränare, löpcoach och kostrådgivare.

”Det var då jag köpte mina första par löparskor. Nu är det genom löpningen jag upptäcker alla städer jag reser till. Och så är det ett sätt att träffa vänner på,” förklarar Swica.

När hon får frågan om varför löpning plötsligt blivit så populärt bland unga kvinnor är svaret tydligt: ”Sociala medier, hundra procent. Och att det är lättillgängligt.”

Statistik bekräftar denna nya löparboom. Enligt löparappen Stravas årsrapport har medlemskapet i löparklubbar globalt ökat med hela 89 procent bland kvinnor. I Sverige syns samma trend där allt fler kvinnor anmäler sig till tävlingar och går med i löpargrupper. Lidingöloppet rapporterar om en anmärkningsvärd ökning på 86 procent av anmälda i åldern 18 till 24 år.

Löplabbets undersökning ”Löparbarometern 2025” pekar på samma fenomen. Anton Lundin, ansvarig för e-handel och utbildning på Löplabbet i Umeå, kommenterar i rapporten: ”Det är en stor förändring, man ser så många fler unga kvinnor både i butiken och i sociala medier som intresserar sig för löpning jämfört med för några år sedan.”

Mycket av innehållet som delas på sociala medier fokuserar på löparaccessoarer som solglasögon, löparvästar och färgglada matchande kläder. Men behöver man verkligen all denna utrustning för att börja springa?

”Nej, men om det får din motivation att öka för att du har snygga solglasögon så kör. Behöver du ha med dig nycklar, vatten, mobil och vill lägga det i en löparväst så kör på det,” säger Swica pragmatiskt.

För nybörjare kan det kännas avskräckande att se influencers som springer långa distanser med ett till synes mödolöst leende. Men Swica påpekar att sociala medier inte alltid speglar verkligheten.

”Jag tror att det finns en viss typ av person som lägger ut sådant content. Man ska vara den där ’easy breezy’ och härliga tjejen. Det är ju nutidens pilates-, yoga- och cleangirls liksom. Om det sedan är sanning eller inte, det ser man ju inte.”

Det finns också en potentiell baksida med den nya trenden, menar Swica. ”Det finns säkert många som känner sig stressade av att springa på vissa tider. Eller att man inte skulle vara en löpare om man inte klarar av att springa milen. Det är viktigt att vi som lägger ut löpcontent pratar om de bitarna.”

Hon pekar också på att gamla föreställningar om hur en löpare ska se ut fortfarande lever kvar, vilket kan leda till problem med kroppssyn och energiintag bland unga.

Samtidigt finns det en positiv trend där nybörjare hyllas i sociala medier. Klipp där tjejer sprungit sina första kilometer utan att stanna fylls av uppmuntrande kommentarer från löparcommunityn.

”Det är fantastiskt. Jättehärligt verkligen. Det är precis de här tjejerna som klarar sina första tre kilometer som kanske nästa år springer ett halvmaraton. Det kanske de aldrig hade gjort om de inte fått den kärleken och peppen,” avslutar Swica entusiastiskt.

Dela.

10 kommentarer

Leave A Reply

Exit mobile version