Sex trender på elbilsmarknaden 2024-2025

1. Vågen av prisvärda elbilar:

År 2025 skärps EU:s koldioxidkrav, vilket tvingar biltillverkarna att slutligen lansera de efterlängtade, billigare elbilarna. Dessa "25 000 euro-bilar", med ett förväntat svenskt pris på strax över 300 000 kronor, kommer som ett svar på de allt strängare miljöregleringarna. Biltillverkarna har tidigare prioriterat de mer lönsamma bensin- och dieselbilarna, men riskerar nu höga böter om de inte anpassar sig. Bland de spännande nykomlingarna finns Renault 5 E-tech, utsedd till Årets Bil i Europa. Den kommer i två versioner, med 32 respektive 41 mils räckvidd. Även Volkswagens ID.2, en viktig modell för den krisande koncernen, väntas lanseras nästa år. Andra intressanta modeller inkluderar tvillingmodellerna Skoda Epic och Cupra Raval, samt den kinesiska BYD Seagull, som säljs för under 100 000 kronor i Kina men förväntas bli dyrare i Europa.

2. Priskrig vid årsskiftet:

I slutet av 2025 förväntas ett priskrig på elbilsmarknaden. EU:s krav på 15 procents minskning av koldioxidutsläppen jämfört med 2021 sätter press på biltillverkarna. De som inte uppfyller kraven riskerar miljardböter baserade på antalet sålda bilar. För att undvika dessa böter förväntas biltillverkarna sänka priserna på elbilar under senare delen av 2025 för att öka försäljningen innan årsskiftet. Volkswagen, som riskerar de högsta böterna, kan komma att erbjuda stora rabatter på modeller som ID.3, ID.4 och ID.5.

3. Fallande priser på begagnade elbilar:

Prisnedgångarna på nya elbilar kommer även att påverka begagnatmarknaden. När nybilspriserna sjunker följer begagnatpriserna efter. Ett exempel är Polestar som sänkte priset på sin Polestar 3 med upp till 142 500 kronor. Utvecklingen inom elbilstekniken går snabbt, vilket gör att äldre modeller tappar i värde. Detta kan skapa möjligheter att fynda, men det är viktigt att välja begagnade elbilar med modern teknik och undvika föråldrade konstruktioner som äldre Nissan Leaf eller Renault Zoe. Äldre Renault Zoe, från runt 2015-2016, finns nu exempelvis på begagnatmarknaden för under 70 000 kronor

4. Kinesiska elbilar utmanar:

Kinesiska elbilstillverkare, som BYD, utmanar de etablerade europeiska märkena med sina prisvärda modeller. BYD Seagull, med sitt låga pris i Kina, skapar oro bland europeiska bildirektörer. Även om priset förväntas bli högre i Europa, sätter den press på de europeiska tillverkarna att konkurrera med pris. Det blir spännande att se hur de europeiska biltillverkarna möter denna konkurrens och vilka strategier de kommer att använda för att behålla sin marknadsandel.

5. Fokus på mindre och mer effektiva elbilar:

Trenden går mot mindre och mer effektiva elbilar, delvis drivet av behovet att möta de striktare miljökraven. Mindre bilar kräver mindre batterier, vilket sänker både vikt och kostnad. Renault 5 E-tech och Volkswagen ID.2 är exempel på denna trend. Fokus ligger på att optimera räckvidden och prestandan, samtidigt som man minskar miljöpåverkan.

6. Snabb teknisk utveckling och kortare modellcykler:

Elbilsteknologin utvecklas i snabb takt, vilket leder till kortare modellcykler. Nya batteriteknologier, förbättrad laddinfrastruktur och avancerade förarassistanssystem introduceras kontinuerligt. Detta innebär att äldre elbilsmodeller snabbt kan bli omoderna, vilket påverkar begagnatpriserna. Konsumenter bör vara medvetna om denna snabba utveckling och noga överväga vilka funktioner och teknologier som är viktiga för dem innan de köper en elbil.

Dela.