Den manuella växellådans potentiella nedgång: En analys av det nya EU-körkortsdirektivet
Bilindustrin genomgår en snabb transformation, med en växande trend mot elbilar utrustade med automatlåda. Denna förändring påverkar även körkortsutbildningen och Trafikverkets möjligheter att anskaffa manuellt växlade bilar för körprov. Ett nytt EU-körkortsdirektiv föreslår dock en lösning: en kompletterande utbildning på minst sju timmar för de som tagit körkort med automatväxlad bil, för att erhålla behörighet för båda typerna av växellådor. Detta direktiv syftar att modernisera körkortsreglerna, anpassa dem till den tekniska utvecklingen och förenkla körkortsprocessen inom EU.
För närvarande utfärdas ett villkorat körkort till de som genomför körprovet med automatväxlad bil, vilket begränsar dem till att endast köra bilar med automatlåda. Detta krav har kritiserats för att hämma övergången till en modernare och miljövänligare bilflotta. Många föräldrar uppmuntrar sina barn att ta körkort med manuellt växlade bilar, då det villkorade körkortet ofta uppfattas som mindre värdefullt. Det nya direktivet erbjuder en alternativ väg till full behörighet, vilket kan underlätta övergången till automatväxlade bilar och bidra till en snabbare förnyelse av den svenska fordonsparken.
Antalet utfärdade automatkörkort har ökat dramatiskt under det senaste decenniet, men utvecklingen hade kunnat vara ännu snabbare utan det nuvarande villkoret. Experter menar att kravet på ett nytt körprov för att häva begränsningen är onödigt krångligt och bromsar utvecklingen. Det nya direktivet ger medlemsländerna större flexibilitet i hur de hanterar frågan om automatvillkor, men vissa anser att flexibiliteten kunde ha varit ännu större. Till exempel är den föreskrivna utbildningstiden på minst sju timmar bindande, även om individer kan lära sig hantera en manuell växellåda på kortare tid.
Trots vissa invändningar välkomnas det nya direktivet av Transportstyrelsen som ett steg i rätt riktning. Det ses som en anpassning till den pågående omställningen inom bilindustrin, där automatväxlade bilar blir alltmer dominerande. På sikt kan förändringen leda till att det blir standard att ta körkort med automatväxlad bil, medan manuell växling blir ett tillägg som kan erhållas genom kompletterande utbildning eller ett separat körprov. Detta skulle spegla den förväntade utvecklingen på bilmarknaden, där manuellt växlade bilar gradvis fasas ut.
Med EU:s planerade förbud mot nya förbränningsmotorer från 2035 förväntas andelen manuellt växlade bilar minska ytterligare. Även om vissa manuellt växlade bilar sannolikt kommer att finnas kvar efter 2035, förutspås de bli alltmer sällsynta. Detta innebär att det villkorade körkortet i praktiken förlorar sin betydelse, då majoriteten av bilarna kommer att vara automatväxlade. Det nya direktivet förbereder därmed körkortsutbildningen för en framtid där automatväxlade bilar är normen.
Det nya körkortsdirektivet, som föreslogs av EU-kommissionen 2023, har genomgått en lång process. Europaparlamentet antog sitt förslag i februari 2024, och förhandlingar mellan parlamentet, kommissionen och rådet pågår för att nå en slutgiltig överenskommelse. Transportstyrelsen förväntar sig att förhandlingarna avslutas under våren, varefter medlemsländerna har tre eller fyra år på sig att implementera de nya reglerna. Direktivet innehåller även andra förändringar, såsom införandet av digitala körkort som gäller i hela EU, med syftet att öka trafiksäkerheten och förenkla rörligheten inom unionen.