Sammanfattning av SJ:s nattågstrafik till Narvik och priskonkurrens

1. Från och med den 15 december 2023 övertar SJ ansvaret för nattågstrafiken mellan Stockholm och Narvik. Detta sker efter att det tidigare tågbolaget Vy beslutat att avsluta sin verksamhet på sträckan på grund av otillräcklig ersättning från Trafikverket. I det nya avtalet med SJ garanterar Trafikverket full kostnadstäckning samt en vinstmarginal på fyra procent. Denna nya avtalsmodell, där SJ kör på löpande räkning, skiljer sig markant från det tidigare fastprisavtalet med Vy och innebär en potentiell kostnadsökning för Trafikverket, som nu beräknas ligga mellan 140 och 190 miljoner kronor under det första året, jämfört med VYs fasta ersättning på cirka 10 miljoner kronor per år.

2. SJ:s intåg på sträckan har lett till en priskonkurrens som uppmärksammats av Norrtåg, det regionala tågbolaget i norra Sverige. Norrtågs VD, Joakim Berg, menar att SJ utnyttjar sin garanterade vinstmarginal för att sänka biljettpriserna till nivåer som underskrider priset för både buss och regionaltåg. Han ifrågasätter om det är rimligt att statliga medel används för att underminera den regionala kollektivtrafiken, särskilt då nattåget, trots färre avgångar, konkurrerar med Norrtåg och länsbussar under dagtid när tåget ankommer till och avgår från stationer i norra Sverige. En jämförelse av biljettpriser mellan Luleå och Umeå visar på betydande prisskillnader: 458 kronor med Norrtåg, 407 kronor med länsbussen och endast 195 kronor med SJ:s nattåg.

3. Trafikverket har reagerat på kritiken om SJ:s låga priser och påpekar att avtalet stipulerar att SJ:s biljettpriser inte får understiga priserna hos andra tågbolag med mer än 10 procent på årsbasis. Lennart Kalander, avdelningschef på Trafikverket, bekräftar att de mottagit synpunkter på SJ:s prissättning och betonar vikten av att hitta en balans som inte konkurrerar ut annan trafik. Trafikverket arbetar nu tillsammans med SJ för att justera prisnivån och säkerställa att den nya avtalsmodellen inte leder till oönskade konsekvenser för den regionala kollektivtrafiken. Den ansträngda budgeten på Trafikverket gör att man söker lösningar för att minimera kostnaderna för nattågstrafiken.

4. SJ försvarar sin prissättning med hänvisning till sin dynamiska prismodell, där priserna varierar beroende på efterfrågan och bokningstidpunkt. Jan Kyrk, affärschef på SJ, menar att de låga priserna är ett resultat av att erbjuda billigare biljetter vid tidig bokning, medan priserna stiger närmare avgång. Han argumenterar att denna modell gynnar resenärer som kan planera sina resor i förväg och att den dynamiska prissättningen är nödvändig för att undvika slutsålda tåg. Kyrk betonar att kritiken om för låga priser är ny för SJ och att den dynamiska prissättningen möjliggör för fler resenärer att välja tåget.

5. Situationen kring nattågstrafiken till Narvik illustrerar en komplexitet i att balansera statligt stöd, konkurrens och regional kollektivtrafik. Trafikverkets nya avtalsmodell med SJ syftar till att säkra en viktig transportlänk, men har samtidigt skapat en priskonkurrens som potentiellt kan underminera den regionala kollektivtrafiken. Det återstår att se hur Trafikverket och SJ kommer att navigera denna utmaning och hitta en hållbar lösning som gynnar både resenärer och den övergripande kollektivtrafikstrukturen. Diskussionen om hur statliga medel ska användas för att stödja järnvägstrafiken och samtidigt främja en sund konkurrens är central för framtidens transportsystem.

6. Det nya avtalet innebär också en ökad administrativ börda för Trafikverket, som nu behöver investera mer resurser för att övervaka SJ:s ekonomi och säkerställa att kostnaderna hålls under kontroll. Detta belyser de utmaningar som uppstår vid övergången från fastprisavtal till avtal baserade på löpande räkning. Det är avgörande att Trafikverket har tillräcklig insyn i SJ:s kostnadsstruktur för att kunna optimera resursanvändningen och garantera en kostnadseffektiv drift av nattågstrafiken. Framtiden kommer att visa om denna nya avtalsmodell är en hållbar lösning på lång sikt.

Dela.