Regeringen utreder framtiden för nattågen – inga besked om pågående trafik

Torsdagens regeringsbeslut lämnar flera frågetecken kring framtiden för Sveriges nattågstrafik. Beslutet innehåller inget definitivt besked om vad som ska ske med den nattågstrafik som staten idag upphandlar, men infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) framhåller vikten av att se över både ägarformer och finansiering.

”Det är lämpligt att utreda både ägarformerna för både befintliga och nya tåg och hur de ska finansieras,” säger ministern i samband med beslutet.

Carlson betonar dock att han inte är tveksam till värdet av nattågstrafiken i sig.

”Nattågen har länge varit en del av vår transportförsörjning och det här uppdraget ska man inte minst se i ljuset av ett försämrat säkerhetsläge där nattåg kan ha betydelse för transporter,” förklarar han och tillägger att målet är att skapa en mer robust nattågstrafik som klarar av mer påfrestningar än idag och är mer långsiktigt hållbar.

För närvarande trafikerar SJ nattåg på sträckorna Stockholm-Narvik, Stockholm-Duved samt Stockholm-Hamburg/Berlin. Den statligt stödda nattågstrafiken mellan Göteborg och Duved upphörde redan i våras, vilket väckte starka reaktioner från bland annat turistnäringen.

Trafikverkets nuvarande avtal med SJ om Norrlandstrafiken från Stockholm sträcker sig till december nästa år, medan avtalet för Hamburg/Berlin-trafiken löper ut redan 31 augusti 2025. Vad som händer därefter med den statligt subventionerade nattågstrafiken är fortfarande oklart.

Parallellt pågår en upphandling av 91 nya sovvagnar samt lok, med en planerad budget på 5,5 miljarder kronor. Denna process har dock dragit ut på tiden då Trafikverket bedömt att inget bud hittills har motsvarat de uppsatta kraven. De befintliga vagnarna anses uttjänta och anbudstiden har förlängts flera gånger.

En kontroversiell fråga har varit Trafikverkets önskan att övergå till så kallad europeisk vagnsprofil, vilket innebär smalare vagnar än de som traditionellt rullat i Sverige. Motiveringen är att de ska kunna säljas vidare till andra länder om de används för lite, men kritiker har påpekat att de riskerar att bli obekväma för längre personer.

I torsdagens beslut ger regeringen Trafikverket i uppdrag att genomföra en bred utredning av ”det statliga åtagandet” för nattågen. Myndigheten ska undersöka hur stor efterfrågan på nattresor är och säkerställa att statligt upphandlade nattåg inte negativt påverkar nattågstrafik som drivs av privata företag.

Regeringen efterfrågar också en analys av för- och nackdelar med olika ägandeformer för tågflottan, med målet att hålla nere kostnaderna. Dessutom vill man att Trafikverket ser över metoderna för att analysera hur transporter mellan olika delar av landet fungerar.

I motiveringen till beslutet hänvisar regeringen till oro för ökade kostnader för de nattåg som Trafikverket försöker köpa in. Man skriver att kapitalkostnaderna ”ökar väsentligt” jämfört med idag, vilket ger skäl att ”se över formerna” för ägande och finansiering.

”Uppdraget vi fattat beslut om syftar till att se över hur den statliga fordonsflottan bäst organiseras, inte minst ur beredskapsperspektiv,” säger Carlson.

För turistnäringen, som ofta protesterat kraftigt när nattågslinjer hotats eller lagts ned, finns ett visst hopp då ministern understryker att Trafikverket ska lyssna in branschens behov.

”Att inhämta turismens synpunkter är viktigt. Men det bedrivs ju nattåg idag både på kommersiella grunder och som statliga uppdrag. Utredningen ska ta hänsyn till att inte påverka den kommersiella nattågstrafiken mer än nödvändigt,” avslutar Carlson.

Dela.

19 kommentarer

  1. Interesting update on Regeringen vill utreda nattågens framtid – ”kostnader ökar väsentligt”. Curious how the grades will trend next quarter.

Leave A Reply