På fredagsmorgonen meddelade SJ att nattågslinjen Stockholm-Hamburg/Berlin, som marknadsförs under namnet SJ EuroNight, kommer att läggas ned från och med den 1 september nästa år. Beslutet kommer efter att Trafikverket valt att inte förlänga det statliga avtalet som delvis finansierat trafiken.
– Det är väldigt utmanande att nå positivt resultat utan den här ersättningen från Trafikverket, och eftersom avtalet om den här linjen tar slut har vi bestämt att vi avslutar, säger Christer Lizell, affärschef för SJ EuroNight.
Staten upphandlar årligen kollektivtrafik som inte är kommersiellt lönsam genom Trafikverket. I regeringens budgetförslag för nästa år avsätts 1,055 miljarder kronor till detta ändamål, vilket är 37 miljoner kronor mindre än innevarande år, men 96 miljoner över förra årets faktiska utfall. I budgeten motiverar regeringen minskningen med att ”de utestående ekonomiska åtagandena beräknas bli lägre.”
Regeringen har nyligen gett Trafikverket i uppdrag att utreda nattågstrafiken i allmänhet, med fokus på både behov och finansiering. I utredningsdirektivet nämns bland annat att kostnaderna beräknas ”öka väsentligt” i samband med Trafikverkets pågående upphandling av nya lok och sovvagnar för 5,5 miljarder kronor.
– Inte minst av beredskapsskäl ska man inte underskatta nattågens betydelse. Men mot bakgrund av stora kostnader är det rimligt att se över helheten, kommenterade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) angående utredningsuppdraget.
Nattågsförbindelsen mellan Stockholm och kontinenten, delvis finansierad med statligt stöd, var ett beslut som fattades av den föregående regeringen sommaren 2020. Det första tåget avgick från Stockholms centralstation den 1 september 2022. Det nuvarande avtalet med Trafikverket löper ut den 31 juli nästa år, men SJ har meddelat att de fortsätter trafiken augusti ut innan linjen läggs ned helt.
– Intresset att resa är stort kring jul, sportlovet, påsken och förstås under sommaren. Men kapaciteten i en sovvagn är ju jämförelsevis liten och linjen är dyrare att producera. Därför kan vi inte motivera att köra vidare utan avtalet med Trafikverket, förklarar Lizell, som tillägger att beslutet inte kommer att leda till några personaluppsägningar.
När linjen startade kördes den 244 dagar om året, men antalet avgångar har sedan dess reducerats till 190 dagar. Detta beror på att konkurrenten Snälltåget trafikerar samma sträcka under vissa perioder, och då utgår inget statligt stöd till SJ.
Infrastrukturminister Andreas Carlson säger till DN att han informerats om SJ:s beslut, men framhåller samtidigt att SJ investerar i nya snabbtåg för dagtrafik i Skandinavien.
– Att SJ avslutar nattågstrafiken är deras eget beslut. Regeringen har fullföljt den tidsatta planen som beslutades av förra regeringen, säger Carlson.
Ministern menar att fler avgångar med snabbtåg dagtid ”är ett mer flexibelt trafikupplägg med fler resmöjligheter än ett nattåg per dygn”.
– Det är naturligtvis viktigt med goda förbindelser till våra grannländer. Samtidigt bör inte den upphandlade trafiken tränga ut marknaden. Jag noterar att Snälltåget nu öppnar för mer nattågstrafik till Tyskland, tillägger han.
Beskedet om nedläggningen har mött kritik från opposition. Miljöpartiet kallar det ”ren skam” och menar att ”vi behöver säkra nattåg i hela landet och till kontinenten”.
– Samtidigt som regeringen gödslar pengar över flyget har man stoppat nattåg mellan Göteborg och Umeå, nya stambanor och andra viktiga sträckor, säger MP:s riksdagsledamot Linus Lakso.
Som en direkt följd av SJ:s beslut planerar Snälltåget att utöka sin trafik på sträckan Stockholm-Hamburg. Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget, berättar att företaget för närvarande trafikerar sträckan cirka 220 dagar om året, från påsk till höstlovet.
– Vi var tvungna att minska vårt utbud när SJ började med EuroNight, det är egentligen bara under högsommaren som det finns marknad för två operatörer, säger Andersson. – Men om SJ inte kör kommer vi att köra mer, vi har redan ansökan inne om att trafikera även november-december nästa år.
19 kommentarer
Vilken konsekvens kommer detta ha för hotellbranschen? Många resenärer övernattar in till flygresor i Hamburg eller Berlin.
Det kommer säkert att påverka lokal verksamhet, men kanske inte lika kraftigt som man tror.
En utredning om nattågstrafikens framtid är bra, men hur lång tid kommer det att ta?
Det är viktigt att farten snart läggs, för många väntar på ett bättre svar.
Regeringens fokus på att minska statliga subsidier ser jag inte alltid som negativt, men här kanske det kan vara en undantag som bekräftar regeln.
Ja, miljömedvetenheten har blivit en ökande trend om att förbättra kollektivtrafik.
Det är synd att SJ lägger ner nattågslinjen, många resenärer kommer att sakna den här förbindelsen.
Vad kommer ersätta dessa tåg? Det finns inga bra biljettalternativ för de som vill resa inne på natten.
Det kan vara troligt att nattågstrafiken kommer att återupptas med bättre ekonomiska förutsättningar i framtiden.
Det är synd att det inte finns andra aktörer som tar över linjen.
Det kanske beror på att nattågsmarknaden är väldigt konkurrensutsatt där andra pokala metoder cxistierar.
Det är besvikande att denna tjänst försvinner just nu, när resande över gränserna ökar.
Hoppas att någon annan operatör kommer in och fyller luckan.
Det här beslutet visar tydligt hur svårt det är att upprätthålla nattågstrafik utan statligt stöd.
Förslaget att Trafikverket ska utreda nattågens ekonomi är ett steg i rätt riktning.
Om nattågen skulle kunna sammankopplas mer med andra tjänster, kanske det skulle bli mer lönsamt.
Det är en bra idé, men det kräver nog mer omfattande stadsplanering först.
Jag undrar om det finns några planer att införa högre billettpriser för att kompensera för bristen på statligt stöd.
Det är tveksamt, eftersom högre priser skulle driva bort ytterligare kunder.