Skoda Elroq: En Smidig och Rymlig Elbil med Premiumkänsla

Skoda Elroq är en ny elbil som sticker ut med sin smidighet och rymlighet. Med en längd på 4,5 meter och en hjulbas på nästan 2,8 meter erbjuder den en imponerande vändradie på endast 9,3 meter, vilket gör den extremt lättmanövrerad i trånga utrymmen. Förutom den korta vändradien finns även Park Assist som tillval, vilket gör att bilen kan parkera sig själv. Interiören är bekväm och erbjuder en självklar sittposition med goda inställningsmöjligheter och bra sikt. Styrningen har förbättrats jämfört med tidigare Skoda-modeller och känns nu mer responsiv och precis. Den digitala upplevelsen har också fått en uppdatering med ett nytt operativsystem som ska förenkla kommunikationen med bilen och styrningen via appen My Skoda.

Bagageutrymmet är generöst för bilens storlek och rymmer 470 liter med baksätet uppe och hela 1 580 liter med baksätet fällt. Baksätet är rymligt och bekvämt, typiskt för Skoda, men sitthöjden är något låg vilket kan innebära att längre personer behöver vika benen för att få tillräckligt med lårstöd. Praktiska detaljer som en nätväska för laddkablar och en "hängmatta" i bagageutrymmet bidrar till den övergripande känslan av premiumkvalitet. Exteriört har Skoda gjort en del designförändringar, bland annat har Skoda-märket i fronten ersatts av bokstäver, en förändring som kommer att implementeras i hela modellprogrammet. Elroq saknar frunk, men det finns möjlighet att köpa en från tredjepartsleverantörer.

Elroq finns tillgänglig med tre olika batteristorlekar: 50, 60 och 85, samt en kommande fyrhjulsdriven version kallad 85x. Batterierna har en bruttokapacitet på 55, 62 respektive 82 kWh, vilket ger en WLTP-räckvidd på 37,5, 40,3 respektive 58,1 mil. Den bakhjulsdrivna versionen med det största batteriet är särskilt intressant med standardutrustad värmepump och en laddkapacitet på 175 kW vid DC-laddning och 11 kW vid AC-laddning. Denna kombination av räckvidd och laddkapacitet gör Elroq till en konkurrenskraftig elbil i sin klass.

Prismässigt ligger Elroq något över konkurrenter som Volvo EX30 och Kia EV3. Baspriset för testbilen är 534 900 kronor, men tillvalspaketen kan snabbt driva upp priset. Advanced-paketet kostar 43 900 kronor, medan Park Assist kostar 55 900 kronor. Det mer avancerade chassit med justerbara stötdämpare lägger till ytterligare 11 900 kronor, och metalliclack kostar 9 900 kronor. Med alla dessa tillval hamnar priset på 612 600 kronor, vilket kan kännas något högt. För att elbilar ska bli mer tillgängliga för en bredare publik vore det önskvärt med ett lägre pris, helst under en halv miljon kronor.

Trots det något högre priset erbjuder Skoda Elroq en attraktiv kombination av smidighet, rymlighet och modern teknik. Den korta vändradien, det generösa bagageutrymmet och den förbättrade digitala upplevelsen gör den till ett intressant alternativ för den som söker en praktisk och bekväm elbil. Vägljudet är dock något högt, vilket är en nackdel, särskilt på grövre asfalt. Startknappen sitter på rattstången, vilket kan kännas ovant för vissa förare. Växelväljaren är placerad på mittkonsolen, vilket är en förbättring jämfört med den klumpiga växelväljaren som finns i flera Volkswagen-modeller.

Sammanfattningsvis är Skoda Elroq en väl genomtänkt elbil med många starka sidor. Den imponerar med sin smidighet, rymlighet och moderna teknik. Det höga priset och det något höga vägljudet är dock nackdelar som bör beaktas. Trots dessa brister är Elroq en stark konkurrent i sitt segment och ett intressant alternativ för den som söker en praktisk och bekväm elbil med premiumkänsla. Det återstår att se hur den står sig mot konkurrenter som Volvo EX30 och Kia EV3 i den alltmer konkurrensutsatta elbilsmarknaden. Skodas uppdaterade digitala system och den snäva vändradien är definitivt pluspoäng, och det ska bli spännande att se om dessa förbättringar sprider sig till andra modeller inom Volkswagenkoncernen.

Dela.