Braathens flygbolag i konkurs – tusentals resenärer påverkas

I ett oväntat besked på tisdagsmorgonen meddelades att Braathens begärts i konkurs och omedelbart ställer in alla flygningar i sin Airbus-verksamhet. Flygbolaget, som startade 2022 med målet att erbjuda researrangörer flygkapacitet, har enligt ett pressmeddelande från företaget blivit för komplicerat att driva.

”Den finansiering som vi har försökt att få på plats för en kontrollerad utfasning har tyvärr inte gått i mål och jag förstår att de som drabbas är ledsna, chockade och besvikna. Nu har vi inget annat val än att ställa om och fokusera på den del av verksamheten som kan uppnå långsiktig lönsamhet”, förklarar Bra-ägaren Per G Braathen i pressmeddelandet.

Omkring 200 anställda berörs direkt av konkursen. Det är dock viktigt att notera att konkursen inte påverkar verksamheten inom flygbolaget Bra, som är en del av samma koncern och fortsätter att bedriva inrikesflyg i Sverige.

För resenärer med bokade resor via researrangörer som Ving och Apollo kommer beskedet som en chock. Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving, berättar att företaget blev taget på sängen av den omedelbara konkursen, då man hade förväntat sig att Braathens verksamhet skulle fortsätta fram till 2026.

”Vi hade flygningar redan nu på morgonen, som vi hittade ersättningsplan till”, säger Pellvik och försäkrar att alla resenärer kommer att kunna få ersättningsflyg.

Enligt Pellviks bedömning kommer samtliga passagerare som ska resa eller befinner sig på resmål att få alternativa flyg. Vissa mindre förändringar i tidtabellen kan förekomma, men ambitionen är att hålla sig till ursprungliga tider så långt det går.

”Vi räknar med att den som har ett morgonflyg ska kunna resa på morgonen, och den som har ett kvällsflyg på kvällen”, förklarar han.

Ving befinner sig i en relativt gynnsam position för att hantera situationen, då företaget har överkapacitet i sitt eget flygbolag Sunclass Airlines och därmed kan sätta in egna flygplan. Braathens har varit en mindre leverantör till Ving och skulle under hösten och vintern endast stå för cirka två procent av flygningarna. Det har främst handlat om resor till turistdestinationer från lokala flygplatser i Sverige och Norge.

Totalt kommer strax under 10 000 Ving-resenärer att påverkas under höst- och vintersäsongen. Pellvik försäkrar att om en resa mot förmodan inte skulle bli av, får kunderna sina pengar tillbaka.

Även Apollo, en annan stor researrangör, befinner sig i en liknande situation. Företagets presstalesperson Martina Krantz uppger för Expressen att man arbetar med att hitta ersättningsflyg till sina kunder och är övertygad om att kunna lösa situationen i de allra flesta fall.

Braathens konkurs illustrerar de utmaningar som mindre flygbolag står inför i en bransch präglad av hård konkurrens och snäva marginaler. Flygbranschen har genomgått betydande förändringar under de senaste åren, med pandemieffekter, stigande bränslekostnader och ökade miljökrav som påverkat lönsamheten.

För resenärer visar situationen på vikten av att boka resor genom etablerade researrangörer som kan erbjuda alternativ vid oförutsedda händelser som denna. Researrangörernas snabba agerande för att hitta ersättningsflyg visar på branschens förmåga att hantera plötsliga avbrott i verksamheten.

Medan konkursen är ett bakslag för Braathens och dess anställda, fortsätter alltså koncernens övriga verksamhet med inrikesflyg i Sverige, vilket tyder på att företaget prioriterar de delar av verksamheten som har bättre förutsättningar för långsiktig lönsamhet i en utmanande marknad.

Dela.

15 kommentarer

  1. Ett minerals- eller energibolag går i konkurs, och det är nyheter. En flygbolag går i konkurs, och det påverkar tusentals människor. Prioriteringarna är ibland konstiga.

  2. Det är beklämmande att så många arbetsplatser försvinner på en gång. Global konkurrens på flygmarknaden är hårt kanske.

  3. Det är en viktig påminnelse att alltid kontrollera flygbolagets stabilitet före bokning. Här spelar storlek inte alltid roll.

Leave A Reply