Sju bilar som nått vägs ände – åtminstone för tillfället (2024)
År 2024 markerade slutet för en rad bilmodeller, vissa för gott och andra för en obestämd tid. Detta innebar slutet på produktionscykler för ikoniska bilar, samtidigt som det öppnade upp för nya innovationer och modeller. Från amerikanska muskelbilar till europeisk lyx och elbilar, spände förändringarna över ett brett spektrum av bilindustrin. Vissa modeller fick helt enkelt ett nytt namn, medan andra ersattes av helt nya koncept. Gemensamt för alla var att 2024 blev deras sista produktionsår i sin nuvarande form. Här följer en djupare titt på sju av dessa bilar:
Chevrolet Camaro, en ikonisk amerikansk muskelbil, avslutade sin sjätte generation 2024. Efter en lång och framgångsrik historia som sträcker sig tillbaka till 1967, läggs modellen nu på is, men Chevrolet lovar att Camaro kommer att återuppstå i framtiden. Exakt hur och när återstår att se, men vd Scott Bell försäkrade att detta inte är slutet för Camaro. Detta väcker förväntningar och spekulationer om vad framtiden har att erbjuda för den ikoniska muskelbilen. Kommer den att återuppstå i eldriven form eller behålla sin klassiska förbränningsmotor? Tiden får utvisa.
Även Volvo S60, den svenska sedanen, såg slutet på sin produktion i USA och försvann från den svenska marknaden efter 24 år. Modellen kommer dock att fortsätta tillverkas i Kina för andra marknader. Volvo S60 har genomgått tre generationer sedan lanseringen år 2000, och dess försvinnande från den svenska marknaden markerar slutet på en era. Detta beslut speglar Volvos strategiska fokus på SUV-segmentet och den växande efterfrågan på dessa biltyper, särskilt på den amerikanska marknaden.
Audi A4, en klassiker i 30 år, genomgick en namnbyte snarare än ett totalt avsked. I Audis nya namngivningssystem representerar jämna siffror elbilar och ojämna siffror förbränningsmotorer. Därför bytte A4 namn till A5 för att fortsätta sin resa med förbränningsmotor. Detta markerar Audis övergång till en mer strukturerad modellportfölj och betonar deras satsning på elektrifiering.
Jaguar F-Type nådde vägs ände med en sista specialversion 2024, som donerades till Jaguar Daimler Heritage Trust. Detta sammanföll nästan exakt med 50-årsdagen av E-Types produktionsstopp, vilket Jaguar ser som symboliskt för en ny era. Fokus ligger nu på elektrifiering, och Jaguar planerar att lansera en fyradörrars elektrisk GT-modell 2025, en modell som beskrivs som unik och inte en kopia av något tidigare. Detta markerar en tydlig riktning mot en elektrisk framtid för Jaguar.
Bugatti Chiron avslutades med en jubileumsmodell, L’Ultime, begränsad till 500 exemplar. Chiron, som introducerades 2016, lämnar plats för den nya modellen Tourbillon. Denna nya modell kommer att kombinera en V16-motor med tre elmotorer, vilket lovar enastående prestanda. Med en accelerationstid från 0-100 km/h på endast 2 sekunder, markerar Tourbillon en ny era av prestanda och innovation för Bugatti.
Även Lamborghini Huracán, som lanserades 2014, nådde slutet på sin produktionscykel. Den avslutades med en specialversion, Huracán STJ, begränsad till tio exemplar. Huracán ersätts nu av den nya hybrid-supersportbilen Temerario. Detta markerar Lamborghinis steg mot elektrifiering och hållbarhet, samtidigt som de bibehåller sitt fokus på prestanda och exklusivitet. Temerario representerar ett viktigt kapitel i Lamborghinis elektrifieringsstrategi.
Slutligen gick det amerikanska elbilsföretaget Fisker i konkurs under 2024. Detta innebar att deras modell Ocean, med en påstådd räckvidd på över 70 mil, inte kommer att få en 2025-årsmodell. Försäkringsbolag slutade försäkra Fisker-bilar och reservdelar blev svåra att få tag på. Trots detta valde en del svenskar att köpa 2024-årsmodeller, vilket illustrerar den osäkerhet och de utmaningar som elbilsmarknaden kan ställas inför. Fiskers öde tjänar som en påminnelse om de risker som är förknippade med nystartade företag i en konkurrensutsatt bransch.