De ekonomiska sanktionerna mot Ryssland, som svar på invasionen i Ulraina, har snabbt skapats på den inhemska finansmarknaden. Moskvabörsen har fallit kraftigt och höll stängt på måndagen.
Enligt nyhetsbyrån Bloomberg var det fortsatt stängt på tisdag. Samtidigt har rubeln kollapsat och ryssarna köar till bankomaterna får att få ut sina kontanter.
Hos Ikea är det dock ”business as usual”, åtminstone tills vidare. Den svenska möbeljätten har tio varuhus, nio planeringsstudior och 14 så kallade mötesplatser (Ingka center) runtom i Ryssland.
Det enda varuhuset i Ukraina, beläget i huvudstaden Kiev, är däremot stängt.
– Vår verksamhet i Ukraina är för närvarande nedstängd av hänsyn till våra medarbetares säkerhet. Den kommer att bli säker på att det blir säkert för medarbetare och kunder, svarar man i ett mejl till Expressen från Ingka Group som kontrollerar 392 Ikeavaruhus på 32 marknader.
Ikea har omkring 400 anställda i Ukraina och 14 000 i Ryssland.
”Kommer att påverka alla”
– Vi håller fortfarande öppet i Ryssland men situationen är instabil så att detta kan ändras snabbt, uppger man på Ingka Group.
Frågan om hur sanktionerna mot Ryssland kommer att påverka Ikeas verksamhet där, vill man inte svara på.
– Sanktionerna kommer att påverka alla internationella bolag, inklusive Ingka Group. I nuläget vill vi inte gå närmare in på sanktionernas omfattning.
Andra stora svenska bolag har meddelat att man pausar eller drar ned på verksamheten i Ryssland.
Lastvagnstillverkaren Volvo stänger ned en fabrik i Ryssland. (Bilden är från en Volvofabrik i USA).
Foto: AXEL ÖBERG
Lastvagnstillverkaren AB Volvo stoppar tillfällig försäljning och produktion i Ryssland, vilket innebär att fabriken i Kaluga sydväst om Moskva med 700 anställda nu står stilla.
Verkstadsbolaget Sandvik med omkring 900 anställda i Ryssland stoppar alla leveranser och avser enligt Dagens Industri inte heller att teckna några nya kontrakt på ryska marknaden.
Personbilstillverkaren Volvo Cars, som kontrolleras av kinesiska Geely, har stoppat sina leveranser till Ryssland. 2021 sålde man cirka 9 000 bilar där.
Även ståljätten SSAB trycker på bromsen och stoppar till vidare försäljning i Ryssland som enligt DN är cirka en miljard kronor årligen.