I takt med att EU:s och andra länder har skärpt sina sanktioner mot Ryssland har allt fler företag börjat ta ställning mot Vladimir Putin.
Systembolaget har bojkottat rysk sprit, Volvo har stoppat sin produktion i Ryssland och NENT Group tar bort ryskt innehåll från sina plattformar. Men för Spotify verkar något liknande ställningstagande inte vara aktuellt.
I februari öppnade Spotify ett nytt kontor i Rysslands huvudstad Moskva – och nu håller företaget på att rekrytera en ny chef för ryskspråkiga podcasts, rapporterar nyhetssajten Breakit.
”Vi söker en erfaren och passionerad partner som ska leda utvecklingen av vår strategi för ryskspråkiga podcasts, för att vidareutveckla det regionala poddekosystemet”, skriver Spotify i annonsen.
Enligt ett pressmeddelande från den ryska nyhetsbyrån Tass, har Spotify öppnat sitt Moskva-kontor på grund av att ny rysk lagstiftning kräver att företag med över 500 000 användare måste ha ett lokalt representationskontor i landet.
Vill inte svara på frågor om kriget
Breakit ska ha sökt pressansvariga på Spotify för en kommentar om hur de ser på att de öppnar ett kontor i Ryssland som ger landets pågående invasion av Ukraina – men Spotify har inte svarat på frågorna, skriver nyhetssajten.
Det är inte första gången i år som Spotify hamnar i blåsväder för sina ageranden. I slutet av januari fick bolaget utstå hård kritik i samband med artisten Neil Youngs beslut att ta bort sin musik från Spotifys plattformar.
Bakgrunden till beslutet var att Young anklagat Spotify för att sprida felaktig information om vaccin genom Joe Rogans podcast som finns exklusivt på Spotify.