I Sverige släpptes Taylor Swifts nya album ”The Life of a Showgirl” tidigt på morgonen, ett verk som redan innan lanseringen slagit förhandsrekord på Spotify med över fem miljoner förhandssparningar – mer än någon annan skiva i tjänstens historia.
Den amerikanska superstjärnan har än en gång vänt sig till svenska producenter för sitt senaste verk. Max Martin och Karl Johan ”Shellback” Schuster, två av Sveriges mest framgångsrika musikproducenter, har fortsatt sitt kreativa samarbete med Swift som inleddes redan 2010. Swift har tidigare avslöjat att inspelningen av albumet skedde i Sverige i samband med hennes omfattande världsturné ”The Eras Tour”, som pågick från mars 2023 till december 2024.
På Instagram uttrycker Swift sin tacksamhet till de svenska producenterna: ”Ett evigt tack till mina mentorer och vänner Max och Shellback för att ni hjälpte mig måla detta självporträtt.” Uttalandet understryker den långvariga professionella relationen mellan Swift och de svenska musikskaparna, som bidragit till flera av hennes största hits genom åren.
Kritikerkåren är dock splittrad i sin bedömning av Swifts senaste verk. BBC:s Mark Savage är överväldigad och beskriver albumet som ”en triumf”. Han menar att Swift med detta album cementerar sin plats i pophistorien: ”År 2025, med världen för sina fötter, kan Swift till slut vara helt viss om att hennes plats i pophistorien är garanterad. ’The Life of a Showgirl’ är hennes välförtjänta ärevarv.”
Även Maria Sherman från nyhetsbyrån AP är imponerad och tilldelar albumet fyra av fem stjärnor. Hon berömmer särskilt hur Swift ”på de tolv spåren förenar glitter och glamour med mänsklighet och humor”, vilket visar på artistens förmåga att balansera det spektakulära med det personliga.
Men alla recensenter delar inte denna entusiasm. The Guardians Alexis Petridis ger albumet endast två av fem stjärnor och kritiserar bristen på minnesvärda refränger och melodier. Financial Times instämmer i denna bedömning och delar ut samma låga betyg, med motiveringen att de förväntade hitlåtarna uteblir.
I Sverige är mottagandet likaså blandat. SVT:s musikprofil Per Sinding-Larsen ansluter sig till kritiken om avsaknaden av starka melodier. Expressens Kristin Lundell placerar sig mitt emellan och ger albumet tre getingar av fem. Hon drar en intressant parallell mellan Swifts privatliv och musiken – om stjärnans omtalade förlovning med NFL-spelaren Travis Kelce är julafton, så är det nya albumet snarare att likna vid nyårsafton. Lundell uttrycker särskild besvikelse över titelspåret ”The Life of a Showgirl”, en duett med den uppåtgående stjärnan Sabrina Carpenter, som enligt recensenten inte lever upp till förväntningarna.
Samarbetet mellan Swift och de svenska producenterna Max Martin och Shellback representerar ett fortsatt starkt svenskt inflytande i den internationella popmusiken. Martin, som sedan 1990-talet arbetat med artister som Britney Spears, Katy Perry och The Weeknd, har etablerat Sverige som en global kraftstation inom popproduktion. Shellback har följt i samma spår och tillsammans har de bidragit till att forma det moderna popsoundets riktning.
”The Life of a Showgirl” kommer med stor sannolikhet att dominera topplistorna globalt under kommande veckor, trots de blandade recensionerna. Albumets kommersiella framgång understryker Swifts position som en av vår tids mest inflytelserika artister, vars varje drag noggrant analyseras av både fans och branschexperter.
15 kommentarer
Värderingarna om Swifts album verkar gå isär, vilket är intressant att följa. Bedömer alla olika musik tycker olika?
Definitivt, smak är subjektivt – det är det som gör musik så spännande!
Kanske beror det också på vilken musikstil man vanligtvis lyssnar på?
Jag undrar vilka lärdomar Swift tog med sig från sitt arbete med de svenska producenterna denna gång.
Kanske är det ett nytt kreativt tillvägagångssätt hon åter kommer att använda?
Det är fascinerande hur de svenska producenterna fortsätter att vara så centrala för Swifts framgång.
Max Martin och Shellbacks mångåriga samarbete med Swift har verkligen satt sin prägel.
Inside information om hur ofta Swift behöver åka till Sverige för inspelningarna?
Det borde vara guldkorn av information om det kommer fram.
Tacksamhet är viktigt, men låter som att detta album har varit extra viktigt för Swift.
Vem vet, kanske är det ett riktigt personligt genombrott för henne på något sätt.
Eventuellt är det dags för svenska musikproducenter att börja påverka fler globala stjärnors karriärer.
Det finns redan många svartpotentiella producenter här – kanske är det bara en fråga om tid.
Det är imponerande att albumet har så många förhandssparningar, men kritikerna verkar inte helt överens.
Popularitet och kritik är två olika saker – många lyssnar kanske bara för skoj.