Bonnier News planer att flytta magasinproduktion till Vietnam möter kritik
Bonnier News har presenterat ett förslag som innebär att layouten för ett 20-tal magasin skulle outsourcas till ett danskt företag med verksamhet i Vietnam. Enligt uppgifter som Journalisten var först med att rapportera skulle förändringen även påverka redigering av annonser samt Bonnier News danska verksamhet. Totalt berörs mellan 30 och 40 tjänster inom hela Bonnier News, varav 15 arbetstillfällen på Expressen Lifestyle står på spel.
Förslaget har mötts av stark kritik från flera håll, inte minst från de fackliga representanterna inom koncernen. Anna Herdenstam, ordförande för journalistklubben på Expressen, uttrycker sin oro över beslutet.
”Det är jätteolyckligt när vi får besked om besparingar och neddragningar. I det här fallet är det extra jobbigt när man säger att vi ska fortsätta med verksamheten, men du ska inte få göra det, utan det ska göras av låglönearbetare i Vietnam som är en diktatur,” säger Herdenstam.
Hon menar att förändringen allvarligt skulle skada Bonnier News förtroende och det arbete som görs för yttrandefriheten under parollen ”det fria ordet”. Herdenstam ifrågasätter också om de ekonomiska besparingarna verkligen väger upp de potentiella skadorna på företagets värderingar.
”Man sparar runt 20 miljoner på det här, men vad kostar det att våra värdeord tar stryk på det här sättet?” frågar hon retoriskt.
Även Reportrar utan gränser (RUG) har uttryckt stark kritik mot planerna. Vietnam ligger på plats 173 av 180 på organisationens lista över pressfrihetsindex för år 2025, vilket vittnar om landets mycket begränsade pressfrihet.
”Bonnier News gör mycket gott för pressfrihet och därför rimmar det illa med att man lägger produktionen i en sådan stenhård kommunistdiktatur som Vietnam ändå är,” säger Erik Larsson, talesperson för RUG, till Sveriges Radios Kulturnytt.
Expressens chefredaktör Klas Granström försvarar beslutet och hänvisar till den ekonomiska situationen för Bonniers magasin och den pågående strukturomvandlingen inom mediebranschen.
”Det är färre som läser tidningar i dag och med den marknadsutvecklingen behöver vi sänka kostnaderna,” förklarar Granström.
Han förtydligar att det i praktiken handlar om att köpa in den grafiska redigeringen av magasinen inom Expressen Lifestyle, medan det redaktionella ansvaret behålls inom organisationen.
”Ansvaret för kvalitet, utgivning och liknande kommer fortsatt ligga kvar hemma på redaktionerna,” säger Granström.
När han konfronteras med kritiken från facket och Reportrar utan gränser, betonar Granström att Bonnier News kommer att samarbeta med ett danskt företag som har verksamhet i Vietnam, och att detta är en situation som kan uppkomma i en globaliserad värld.
”Vi har väldigt bra kontroll på förutsättningarna på plats. Bonnier News har också många års erfarenhet av att köpa in andra typer av tjänster, som tekniska tjänster, från Vietnam,” säger han.
Granström understryker även att företaget måste ta ansvar för tidningarnas långsiktiga överlevnad, vilket ibland kräver tuffa och kontroversiella beslut.
”Vi behöver också ta ansvar för att tidningarna ska ges ut inte bara i dag utan också finnas kvar på måndag och under så lång tid som möjligt. Då måste man ta tuffa beslut som kan upplevas som kontroversiella,” avslutar han.
Denna utveckling sker mitt i en omfattande strukturomvandling i det svenska medielandskapet, där flera medieföretag genomför omfattande sparpaket och till och med lägger ned traditionella papperstidningar för att anpassa sig till den digitala verkligheten och förändrade konsumtionsmönster.
9 kommentarer
Det här är verkligen ett bekymmersamt beslut. Det är viktigt att redaktionell kvalitet och yrkesstolthet inte försvinner för ekonomins skull.
Anna Herdenstam har verkligen ett starkt och viktigt ställningstagande i detta fall. Hoppas att Bonnier lyssnar på sina medarbetare.
Jag undrar vem som egentligen fattar beslut här? Det verkar som om Bonnier News satsar mer på short term lönsamt än långsiktiga relationer med läsare och medarbetare.
Man kan väl förstå att båda sidor vill vara effektiva, men att outsourca alltihop till Vietnam kan man väl fråga sig? Det känns inte rätt.
Kortfristigt kanske det blir ett bra ekonomiskt beslut, men vad finns det för långsiktiga konsekvenser för Bonnier News och deras varumärke?
Vad tror ni om denna förslag från Bonnier News? Tar man det här steget så minskar man inte bara kvaliteten på redaktionen utan även förtroendet för redaktionen.
Bonnier måste fundera över vad som är viktigt – pengar eller ett vägledande och trovärdigt medieföretag?
Det verkar som om Bonnier News har gått för långt i sin kostnadsbesparingsjakt. Vi ser redan resultatet på kvaliteten i vissa medier.
Det känns så ironiskt att ett företag som Bonnier lägger sig i ’det fria ordet’ samtidigt som de planerar att outsourca till ett diktaturland. Hur kan man motivera detta?