För snart 20 år sedan blev Carla Bruni en världsnyhet när sångerskan och modellen gifte sig med den franske presidenten Nicolas Sarkozy. Plötsligt syntes ”den andra kvinnan” på statsbesök och kungamiddagar, frispråkigt talande om sitt kärleksliv i intervjuer. Hon verkade ta så enkelt på relationer – en bild som fascinerat många, inte minst Jenny Nordberg, vars nya roman ”Vuxna förbrytelser” kretsar kring denna myt.

”En kall och hård skandinavisk kvinna försöker ikläda sig rollen som den förföriska fransyskan,” förklarar Nordberg om sin namnlösa huvudperson som inleder en affär med en gift man.

”Det finns ju närmast en global myt om den franska kvinnan. Att hon har koll på läget, att det närmast är hon som utnyttjar männen. Den bilden har min huvudperson också. Hon tänker sig att hon tar på sig en roll som är tydlig. Som handlar om sex och att vara snygg och inte så mycket mer.”

”Jag är Carla”, tänker kvinnan när relationen inleds, men situationen blir snabbt mer komplicerad än hon föreställt sig. Mannen hon kallar Tysken är visserligen både gift, snygg och rik, men rollen hon hamnar i blir allt annat än tydlig.

Berättelsen utspelas i Sverige, men precis som i Nordbergs eget liv rör sig karaktärerna över nationsgränser. Nordberg själv har lång erfarenhet som journalist och utrikeskorrespondent baserad i USA, med uppdrag över hela världen. Hennes tidigare bok, ”De förklädda flickorna i Kabul” från 2015, skildrade unga kvinnor i Afghanistan.

Idén till ”Vuxna förbrytelser” föddes efter en besvärlig reportageresa till kriget i Ukraina. ”Allt som kunde gå åt helvete gick åt helvete till en början,” berättar hon. ”Jag blev dumpad i östra Ukraina, och i desperation ringde jag alla jag kunde komma på som skulle kunna hjälpa mig. När jag kom hem bjöd jag en av vännerna jag talat med, som också är redaktör, på middag. Jag var helt slut och ville bara dricka vin. Men han pressade mig om vad jag skulle skriva härnäst. ’Skriv något skönlitterärt’, sa han.”

Övergången från internationell nyhetsrapportering till romanskrivande beskriver Nordberg som att ställa in en annan frekvens i hjärnan. Där journalistiken kräver noggranna överväganden och hög trovärdighet vill skönlitteraturen ofta raka motsatsen. Boken blev till i två soffor, på två kontinenter. Hon beskriver den som ”en liten chokladask” med klassiskt innehåll snarare än en episk roman.

”Det finns så många föreställningar om ’den andra kvinnan’,” säger Nordberg. ”Å ena sidan att hon är en kvinna som tar för sig. Å den andra att hon är usel, patetisk. Båda de här myterna existerar samtidigt och det motsatsförhållandet är attraktivt. Jag ville utforska hur den här typen av relation glider mellan att vara en sexfantasi och att bestå av väldigt mycket praktiska överväganden. Var ses man? På hotell? Hur går det till när man måste äta?”

Romanens huvudperson undersöker dessa frågor som en antropolog – gör sig själv till både forskare och studieobjekt. Nordberg ser en oväntad parallell mellan sin romankaraktär och flickorna hon mötte i Afghanistan, de så kallade ”Bacha posh”, flickor som klätts ut till pojkar för att ge dem ett bättre liv.

”Min upplevelse är att kvinnor i högre grad än män ständigt kliver in och ut ur olika roller,” förklarar Nordberg. ”I jobbet, i relationer, i samhället, gentemot sig själva. Man kan vara flera olika varelser till och med under en och samma dag. Det finns många hårda övergångar mellan positioner i en kvinnas liv. Min huvudperson hoppas att det ska finnas en enkel roll. Att hon ska kunna bara unna sig, ett typiskt svenskt uttryck som jag älskar. Hon vill få unna sig något spännande och bara njuta av det.”

I ”Vuxna förbrytelser” får läsaren följa huvudpersonens utforskande av otrohetsaffärens anatomi genom vindlande, inre monologer. Tankarna spänner från val av underkläder till skarp samhällskritik. Som ledstjärna återkommer ständigt Carla Bruni, urtypen för ”den andra kvinnan”, som tycks navigera kärleken med sådan lätthet.

”Hur hade Carla gjort?” funderar kvinnan i romanen, medan Tysken skickar booty calls och kallar henne ”kompis”. Under ytan finns huvudpersonens egen historia, som bara anas i fragment. Men hon har upplevt saker som gör rollen som förförerska extra lockande.

”I grunden är hon rädd,” säger Nordberg. ”Hon ger sig in i relationen med Tysken för att hon längtar efter något som inte är förenat med fara. En situation där hon inte måste ge hela sig själv. Men det är ju i grunden ett feltänk. Inget möte med en annan människa är utan umbäranden. Man kan inte gå in och ut ur en kärleksaffär lite som man vill.”

”Vuxna förbrytelser” ges ut på Natur & Kultur den 19 september och är Nordbergs skönlitterära debut som ensam författare. Tidigare har hon skrivit romanen ”Välgörarna” (2008) tillsammans med Nuri Kino samt den internationellt uppmärksammade ”De förklädda flickorna i Kabul”.

Dela.

11 kommentarer

  1. Denna roman verkar gräva djupare än vad man först anar, från ytliga antaforska erfarenheter som bär fostrande vägar.

  2. Nordberg förmögna samlar dessa mystiska aspekter av rollpåsformande förstrummar sig själv för att överskrida grunderna.

Leave A Reply