Efter år av musikalisk utforskning har Iiris Viljanen återvänt till sin första kärlek – pianot. Med den nyutgivna instrumentella albumet ”So much of you was sleeping” markerar hon en betydelsefull återkomst till sina musikaliska rötter, en resa som redan har genererat stort intresse med utsålda spelningar på Stockholm Jazz Festival.
– Det känns som att mina trettio år vid pianot leder fram just hit, säger Viljanen med en påtaglig tillfredsställelse i rösten.
Den finsk-svenska musikern har under sin karriär rört sig mellan olika musikaliska uttryck, från visa till pop, men den nya skivan representerar något annorlunda. Här står pianot helt i centrum, utan sång eller text som bärande element. Det är ett djärvt konstnärligt val i en tid då många artister strävar efter att maximera sin kommersiella genomslagskraft.
Instrumentalmusik har länge betraktats som en nischgenre inom musikbranschen, men under de senaste åren har pianister som Nils Frahm och Ólafur Arnalds nått framgångar genom att kombinera klassiska influenser med modern känslighet. Viljanens album placerar sig i denna tradition, men med en personlig prägel som speglar hennes mångsidiga bakgrund.
För Viljanen har resan till detta album varit lång. Efter att ha börjat spela piano som barn har instrumentet varit en konstant följeslagare genom livet, även när hennes karriär tog andra vägar. Titeln ”So much of you was sleeping” kan tolkas som en kommentar till denna musikaliska återupptäckt – en väsentlig del av hennes konstnärskap som länge legat i dvala.
De utsålda konserterna på Stockholm Jazz Festival vittnar om ett växande intresse för denna typ av kontemplativ pianomusik. Festivalen, som under många år varit en viktig plattform för både etablerade och uppkommande jazzartister, har på senare tid breddat sin profil för att inkludera gränsöverskridande musikaliska uttryck.
– Jag blev faktiskt överraskad av responsen, erkänner Viljanen. Det finns uppenbarligen en hunger efter musik som ger utrymme för lyssnaren att skapa sina egna berättelser.
I en tid präglad av ständiga distraktioner och informationsöverflöd erbjuder Viljanens ordlösa pianomusik en möjlighet till reflektion och närvaro. Denna trend har blivit alltmer märkbar i musikvärlden, där instrumentala album har funnit en ny publik via streamingtjänster och spellistor inriktade på koncentration och avslappning.
Inspelningsprocessen för albumet var intensiv men också befriande, berättar Viljanen. Utan förväntningar på att leverera radioanpassade låtar med text kunde hon fokusera helt på det musikaliska uttrycket och den emotionella känslan i varje komposition.
– När du tar bort orden måste tonerna tala för sig själva. Det är skrämmande men också otroligt frigörande, förklarar hon.
Viljanens musikaliska bakgrund sträcker sig över flera genrer och språkgränser. Med sina finska rötter och sin svenska uppväxt har hon byggt en karriär som kännetecknas av musikalisk mångsidighet och emotionell direkthet. Tidigare album har innehållit sånger på både svenska och finska, men med ”So much of you was sleeping” talar hon ett universellt språk.
Kritiker har redan börjat uppmärksamma albumet, med flera recensioner som lyfter fram Viljanens förmåga att förmedla komplexa känslor genom relativt enkla melodiska strukturer. Hennes pianospel beskrivs som lyhört och nyanserat, med en distinkt nordisk ton som påminner om landskapen hon växt upp med.
För musikbranschen representerar Viljanens framgång med detta instrumentala projekt en påminnelse om att det fortfarande finns utrymme för konstnärligt djärva uttryck, även i en tid då musikmarknaden ofta styrs av algoritmer och streamingsiffror.
När hösten fortsätter planerar Viljanen fler konserter, både i Sverige och internationellt. Den positiva responsen på albumet har öppnat nya dörrar och skapat möjligheter som hon knappt vågade drömma om när hon påbörjade projektet.
– I slutändan handlar det om ärlighet mot sig själv som konstnär, avslutar Viljanen. Ibland måste man gå tillbaka för att kunna gå framåt.
19 kommentarer
Inte varje artist vågar satsa på instrumental musik idag, så det är bra att Iiris Viljanen gör det.
Precis, modet att stå för sin konst är välkommen.
Intressant att hon återvänder till pianot efter att ha utforskat olika genrer.
Hoppas att det här blir början på en ny era för henne.
Finländska-svenska musiker har alltid en särskild karisma. Viljanens arbete känns som en natural för procheddar.
Det är en fin balans mellan kulturerna hon bär med sig.
Stockholm Jazz Festival har alltid plats för äkta talanger. Viljanens framgångar där är inte överraskande.
Och att hon sålt ut spelningar understryker genuiniteten.
Albumet låter ju som något som kan ge en avkopplande stund i stressiga tider.
Det skulle räcka långt.
Viljanen har alltid varit en mångfacetterad artist, det är spännande att se att pianot får hela koncentratet nu.
Hoppas att det ger något som överensstämmer med hennes unika talanger.
Instrumentalmusik har alltid ett särskilt värde. Bara lyssna och låta det påverka.
Den låtar just hit känns som ett intressant konstnärligt uttalande. Lite modigt i dessa kommersiellt drivna tider.
Det skulle vara roligt att höra vad hon säger om balansen mellan konst och försäljning.
Jämförelser med Nils Frahm och Ólafur Arnalds låter förseddvar. Hoppas att publiken får chansen att upptäcka henne.
Ja, det skulle vara en utmärkt vecka i pianovärlden.
Utan sång eller text – vad kan vara viktigare än att låta musiken tala?
Exakt, ibland behöver man bara lyssna.