Konstnärliga rutschkanor förändrar Moderna museets landskap

Från taket ovanför Moderna museets restaurang sträcker sig nu två spiralformade rutschkanor ner mot marken, ett nytt konstverk som både utmanar och fascinerar. Besökare tar sig upp via en spiraltrappa och färden ner tar mellan tio och femton sekunder, under vilka man genom glaspartier kan njuta av en spektakulär vy över Stockholm.

”Man kastar sig ner och ser ett fantastiskt sceneri. Det skapar rädsla, men också mycket glädje. Ingenting mittemellan, där vi vanligtvis befinner oss. De två starka känslorna skapar något väldigt unikt tillsammans,” förklarar konstnären Carsten Höller, mannen bakom konstverket ”Stockholm slides” som invigs den fjärde oktober.

Höller har gjort sig internationellt känd för sina interaktiva konstverk, däribland uppmärksammade rutschkanor i London och Zagreb. Han argumenterar för att rutschkanor inte bara har ett konstnärligt och lekfullt värde utan också en praktisk funktion som ofta förbises i modern arkitektur.

”Det går snabbt, är väldigt säkert och kostar ingen energi. Det är märkligt att vi inte tänker på rutschkanor när vi bygger hus. Man tänker bara på trappor, hissar och rulltrappor, men inte på rutschkanor,” säger han.

En intressant detalj i konstverket är att de två rutschkanorna går åt olika håll – en medsols och en motsols. Detta är ett medvetet konstnärligt val som refererar till karuselltraditionen: i Europa snurrar de flesta karuseller motsols, medan de i USA snurrar medsols.

”Jag funderar på om det skapas fundamentala skillnader redan i barndomen beroende på vilken typ av karuseller man åker,” reflekterar Höller.

Inspirationen till denna aspekt av verket kommer från molekylär teori – att två molekyler som är identiska men spegelvända kan reagera helt olika i en kemisk reaktion. ”Det fascinerar mig, för man förväntar sig inte att det ska vara så,” tillägger han.

Med sina rutschkanor vill Höller också utmana föreställningen om att sådana installationer enbart är avsedda för barn. ”Många vuxna kan tycka att det är löjligt att åka rutschkana, men om man tänker på saken är det inte löjligt alls. Motsatsen faktiskt,” påpekar han.

Konstverket, som har fått bygglov för fem år, har kostat 11 miljoner kronor och finansierats genom donationer. Det representerar en betydande investering i offentlig konst som både barn och vuxna kan ta del av.

För Höller är det viktigt att betona att verket inte bara handlar om själva åkturen. ”Folk tror att man måste åka ner, men det här är minst lika mycket en skulptur att betrakta. Det är en metallskulptur med människor inuti,” förklarar han.

Denna syn på konst som upplevelse snarare än enbart ett objekt genomsyrar Höllers konstnärliga filosofi. ”Jag vet inte om jag ser så mycket framtid i den representativa konsten som bara säljs vidare. Jag tycker mer om konst som en upplevelse man kan kontemplera över. Inte själva konstobjektet, utan sin egen upplevelse.”

En särskild detalj i installationen är att om två personer åker samtidigt kan de under en kort millisekund se varandra där banorna korsas. Detta sociala element är viktigt för konstnären. ”Det kan bli socialt, även om du inte känner de andra som är där,” säger Höller.

”Stockholm slides” representerar en fortsättning på Moderna museets tradition att erbjuda konst som aktivt engagerar besökarna och suddar ut gränsen mellan betraktare och konstverk. Installationen blir ett nytt landmärke i Stockholms kulturlandskap och förväntas locka både konstintresserade och nyfikna besökare som vill uppleva något utöver det vanliga.

Med sin kombination av lekfullhet och konstnärlig innovation bjuder Höllers rutschkanor in till reflektion över våra offentliga rum och hur vi interagerar med dem – ett inslag som förändrar både Moderna museets fysiska profil och hur vi kan tänka kring konst i det offentliga rummet.

Dela.

9 kommentarer

  1. Rutschkanor som konst? Det låter både lustigt och spännande. Undrar hur många turer man kan ta innan man blir sjuk av rullning?

    • Vem vill inte bli barn igen en stund! Otroligt hur en enkel rutschbana kan förvandlas till en konstnärlig upplevelse.

  2. En sådan rutschkana skulle aldrig ha fått godkännas om vi tittade på dagens byggnormer. Men det skulle nog vara väldigt kul!

Leave A Reply