Efter två års frånvaro återvänder Eva Rydberg sommaren 2026 till Fredriksdalsteatern i Helsingborg. Det blir hennes sista säsong som konstnärlig ledare för den älskade utomhusscenen, där hon varit verksam i tre decennier.

Återkomsten följer efter en turbulent period som började 2023, då Helsingborgs kommun valde att inte förlänga Rydbergs kontrakt utan istället lät företaget Anagram Live ta över verksamheten. Ett beslut som kom som en chock för den folkkära skådespelerskan och regissören.

”De ville ha något annat som inte var i Poppes och min stil. Då var jag ju i vägen. Jag var väldigt besviken och ledsen och fattade inte varför,” berättar Eva Rydberg om kommunens tidigare beslut.

Efter att ha tvingats lämna Fredriksdalsteatern flyttade Rydberg sin sommarfars till en annan utomhusscen i Helsingborg – Sundspärlan. Publiken förblev henne trogen och följde med till den nya spelplatsen. Samtidigt gick det betydligt sämre för Anagram Live, som till slut tvingades avveckla sin verksamhet på Fredriksdalsteatern.

Helsingborgs kommun har nu insett sitt misstag och aktivt arbetat för att få tillbaka Rydberg. Stadsdirektör Carina Leffler bjöd in till ett möte som blev avgörande för Rydbergs beslut att återvända.

”Jag blev kallad till ett möte med stadsdirektören Carina Leffler. Det var helt avgörande för att jag skulle återvända till Fredriksdal. Hon motiverade mig på ett väldigt positivt sätt så jag är glad att komma tillbaka,” säger Rydberg.

På frågan om hon fick någon ursäkt från kommunen svarar hon: ”Ja, det är klart jag fick det. Absolut. Hon sa de ska göra allt det bästa för mig nu. Vi ska glömma det som har varit. Det blev så fel.”

Enligt ett pressmeddelande från kommunen har man tecknat ett fyraårigt avtal med Eva Rydbergs bolag, med option på ytterligare fyra år. Alexander Kolind (KD), kulturnämndens ordförande i Helsingborgs stad, uttrycker sin tillfredsställelse över överenskommelsen:

”Vi ser fram emot ett samarbete som befäster Fredriksdalsteaterns position som Sveriges främsta sommarscen.”

Återkomsten till Fredriksdalsteatern blir något av ett avslutande kapitel i Rydbergs imponerande karriär på den legendariska scenen. Hon började där 1993 som skådespelare under Nils Poppes ledning och tog året därpå över som konstnärlig ledare. När hon nu avslutar sitt ledarskap efter sommaren 2026 lämnar hon över rodret till Claes Malmberg, som redan är bekräftad som en av skådespelarna i nästa års uppsättning.

”Jag är väldigt glad över att han tar över när jag slutar,” säger Rydberg om Malmberg.

Vad som ska spelas under Rydbergs avskedssommar är ännu inte fastställt. ”Det är inte klart än. Vi ska sätta oss ner nu och diskutera det. Vi har en pjäs vi funderar på,” avslöjar hon.

Premiären för sommarens föreställning är planerad till den 12 juni 2026, och föreställningarna kommer att pågå fram till den 16 augusti. Intresset är redan stort – över 15 000 biljetter har redan sålts, vilket vittnar om publikens fortsatta kärlek till Rydbergs uppsättningar.

Rydbergs återkomst till Fredriksdalsteatern markerar slutet på en konflikt som skakat Helsingborgs kulturliv och visar på Eva Rydbergs fortsatta dragningskraft och betydelse för svensk sommarteater. Efter en period av osäkerhet kan hon nu slutligen säga: ”Nu försöker vi lägga det här bakom oss. Det känns som att komma hem på något sätt.”

Dela.

17 kommentarer

  1. Det låter som att Helsingborgs kommun inte värderade Rydbergs unika stil från början. Vem bestämmer egentligen vad som är ”rätt” för en stadskultur?

    • Det verkar som om beslutsfattarna inte förstod invånarnas lojalitet till Eva. Det är hens ofta kända citat: ”Jag ska aldrig frånsäga mig mitt uppdrag.”

  2. Elizabeth Rodriguez on

    Eva Rydbergs trogna publik har alltid varit hennes största styrka. Till och med när hon tvingades flytta så följde de efter.

  3. Nu känns det som att allt hamnar på plats igen. Rydberg får sin rättmätiga återkomst, och staden får tillbaka sin mest älskade konstnärliga ledare.

  4. Det låter som en dramatisk berättelse i sig. Beslutet 2023 måste ha känts som en tragedi för henne och hennes fans.

  5. Kanske kan den här händelsen lära beslutsfattare om att lyssna på publiken framöver? UppLevelser i kultur kan inte planläggas, de måste växa ur en äkta passion.

  6. Det här är ett bra exempel på hur snabbt kommunala beslut kan förändras. Vore intressant att veta exakt vad som fick dem att ändra sig.

  7. Hoppas att andra utsatta artister också får rättvisa på liknande sätt. Ingen borde behöva bli bortprioriterad för dåliga beslut.

    • Det är en viktig fråga, särskilt när det gäller dominerande kulturuttryck i en stad. Känner ni till andra liknande fall?

  8. Jennifer Rodriguez on

    Det händer ju sällan att kommuner erkänner sina misstag så öppet. Bra att Eva Rydberg får chansen att avsluta sin karriär på egna villkor.

    • Elizabeth Taylor on

      Det är verkligen ett bevis på hur mycket hon betyder för både teatern och publiken. Jag hoppas att hennes sista säsong blir en stor framgång.

Leave A Reply