Det är den tiden på året när vi börjar diskutera de obligatoriska ämnena som omger julens ankomst. Frågor som: Hur ska vi hinna med allt vi planerat? När kommer vi att höra låten ”Last Christmas” för första gången? Och vilka bitar i Aladdinasken saknas alltid? Själv har jag alltid varit en av dem som gillade körsbären i likör, vilket sätter mig i en liten, men ansedd kategori av förlorade smakpreferenser. Men i takt med att världen har förändrats, har även mina känslor svängt. Numera är det en fredlig Ukraina jag saknar mest av allt, snarare än min gamla favoritpralin.

Marabou, som tillverkar Aladdinasken, är ett varumärke som ägs av den amerikanska giganten Mondelez. Efter den ryska invasionen av Ukraina drog många företag sig ur Ryssland för att undvika att deras skattepengar skulle finansiera Putins aggressioner. Men Mondelez valde att stanna kvar, vilket väckte svartsjuka och kritik. Företagets VD, Dirk Van de Put, uttryckte sin likgiltighet inför moral i en intervju med Financial Times och menade att aktieägarna inte pressade företaget att agera.

Detta ställer oss som konsumenter inför ett moraliskt dilemma. Om Mondelez inte lyssnar på sina investerare eller ens på sin egen interna etik, känns det som det är vårt ansvar att agera. Genom att sluta köpa Aladdin och andra Marabou-produkter kan vi som konsumenter uttrycka vårt missnöje. Det framstår som en nödvändig åtgärd för att visa vårt stöd för Ukraina, speciellt när företaget å sin sida uppmanar sina kunder att vara snälla mot kakaobönder utan att ta ställning i frågan om kriget.

Den dubbelmoralen blir ännu tydligare mot bakgrunden av Mondelez pågående kampanj ”Snack Right”, som handlar om att konsumera godis mer medvetet. De framhäver vikten av att återvinna förpackningar och äta medvetet, vilket känns som en smula inkonsekvent när Ukraina förblir en vit fläck i deras företagsstrategi. Att slå ett slag för medveten konsumtion är fin idé, men det blir mindre trovärdigt när man väljer att blunda för en aggressiv och oprovocerad invasion som strider mot internationella normer.

Det finns en tendens i debatten att anklaga dem som föreslår bojkott för hyckleri. Kritiker påpekar att det finns många andra konflikter i världen, men dessa jämförelser förefaller ytliga. Ingen annan konflikt handlar om en opåkallad aggression från en stat gentemot ett grannland, vilket skapar en distinktion som inte kan förbises. Dessutom finns det andra företag som också fortsätter sin verksamhet i Ryssland, och dessa listas på olika plattformar, vilket gör det enklare för konsumenter att göra medvetna val om sina köp.

Vintermörkret och julens inneboende traditioner kan kännas som en verklighetsflykt, men vi får inte tappa bort de allvarligare frågor som berör oss. Så när vi diskuterar sakers tillstånd i världen i dessa festliga tider, kanske det ännu mera handlar om att vi i vår vardag tar ställning mot orättvisor. Låt oss sträva efter att hitta alternativ som inte bara låter oss njuta av julens godsaker, utan som även respekterar och stödjer de värderingar vi står för. Det är en utmaning vi bör ta med oss in i en ny årstid, och som också kan ge oss en djupare förståelse för vad det innebär att vara en medveten konsument.

Dela.