Sydsvenskan har genom att analysera ordval i C-uppsatser noterat att studenter allt mer använder AI-teknologi, särskilt i form av ChatGPT, för att skriva sina uppgifter. Detta fenomen väcker frågor om akademisk integritet, men det är också en signal om att studenterna kanske inte förstår det bakomliggande syftet med att skriva en uppsats. C-uppsatser är avsedda att vara utbildande processer som syftar till att utveckla studenternas förmågor i problemformulering, källhantering och analys. Genom att använda AI för att leverera en text som vid första anblick ser bättre ut än något som en student själv skulle skapa, undermineras syftet och lärandeprocessen. Istället för att fokusera på den intellektuella utveckling som uppsatsen syftar till, kan studenter riskera att gå miste om en värdefull utbildningserfarenhet.

En djupare reflektion kring detta problem visar på en utmaning i det svenska utbildningssystemet, där prestationskrav, nedskärningar och en tendens att ge ”glädjebetyg” bidrar till en kultur av ytlighet. Det finns en oro för att detta resulterar i en generation av studenter som inte fullt ut förstår vikten av det kritiska tänkandet och den analytiska förmågan som högre utbildning syftar till att utveckla. Att använda AI-verktyg som ett substitut för genuint arbete kan nämligen leda till bristande kompetens och en ytligare förståelse av ämnena som studeras.

I kölvattnet av dessa upptäckter uttrycker Andreas Jacobsson, vice rektor vid Malmö universitet, en annan åsikt. Han föreslår att universitet borde integrera AI i utbildningen med avsikt att hjälpa studenterna att utveckla sin intellektuella självständighet. Frågan som ställs är hur detta ska gå till och om det verkligen medför några fördelar. Teknikföretag har under lång tid haft kontakt med utbildningsinstitutioner, och deras argumentation kring AI:s potential att förbättra undervisningen och effektivisera arbetet har varit stark. Trots detta finns det för närvarande inga konkreta studier som stödjer påståenden om att AI förbättrar utbildningen, vilket gör att dessa idéer kan ifrågasättas.

Det har föreslagits att AI kan leda till effektivisering i utbildning, men många är skeptiska och tror att det snarare kommer att användas för att fortsätta nedskärningar inom redan pressade institutioner. Detta har särskilt negativa konsekvenser för de mest sårbara grupperna inom utbildningssystemet. Det finns en oro för att den snabba implementeringen av AI-verktyg kan prioritera kostnadsbesparingar över faktisk förbättring av utbildningen, vilket kan drabba studenternas lärande negativt.

Samtidigt som AI:s roll inom utbildning diskuteras finns det även liknande debatter inom vården. Greg Corrado, en ledande forskare inom AI-medicin på Google, förklarade att han personligen inte vill att AI ska inneha en central roll i vården av hans egen familj, trots att han talade för AI:s potential för andra. Det framhäver en motsägelse där experter inom området själva är tveksamma till att tillämpa tekniken i livets mest kritiska skeden. Det finns en medvetenhet om att AI kan generera felaktig information och förstärka fördomar, vilket gör att många får upp ögonen för de möjliga fallgroparna med denna teknik.

Inom utbildningen innebär AI:s förmåga att ge snabba svar och information en risk för att studenter inte får möjlighet att utveckla sina tankefärdigheter. När frågeställningar kan besvaras via ett enkelt kommando, minskar den kognitiva processen av att kritiskt värdera information och källor. Det kan i sin tur leda till att studenter går miste om den djupgående förståelse och analytiska förmåga som högskoleutbildning ska främja.

Sammanfattningsvis framhäver debatten kring AI:s roll inom utbildning och vård en komplexitet som kräver reflektion och kritisk granskning. Det är avgörande att skilja på att använda teknik som ett hjälpmedel för lärande och att förlita sig på den som en ersättning för genuin intellektuell ansträngning. Utmaningen ligger i att hitta en balans där AI kan implementeras på ett sätt som kompletterar och berikar den mänskliga erfarenheten snarare än att underminera den.

Dela.