Efter år av mörka prognoser går Sveriges restaurangbransch äntligen mot ljusare tider. En ny undersökning från branschorganisationen Visita visar att konsumenternas restaurangvanor börjar återhämta sig efter pandemins svåra utmaningar och den efterföljande ekonomiska osäkerheten.
Undersökningen, som genomfördes under årets första kvartal, omfattade över 1 500 respondenter från hela landet och visar att svenskarna nu äter ute i nästan samma utsträckning som före pandemin. Hela 68 procent uppger att de besöker restauranger minst en gång i månaden, vilket är en ökning med 12 procentenheter jämfört med samma period förra året.
”Vi ser tydliga tecken på återhämtning efter flera mycket tuffa år. Restaurangbranschen har visat en enorm motståndskraft och anpassningsförmåga”, säger Maria Eriksson, chefsekonom på Visita.
Trots ökad inflation och stigande råvarupriser har restaurangerna lyckats locka tillbaka gästerna genom att anpassa sina koncept och erbjudanden. Många restauranger har arbetat aktivt med att lyfta fram svenska råvaror och lokala leverantörer, något som verkar uppskattas av konsumenterna. Närmare 60 procent av de tillfrågade uppger att hållbarhet och lokalproducerade råvaror är viktiga faktorer när de väljer restaurang.
Stockholm och Göteborg uppvisar starkast återhämtning med en omsättningsökning på 15 respektive 13 procent jämfört med föregående år. I mindre städer går återhämtningen något långsammare, men även där syns positiva trender.
”Restaurangnäringen är en viktig del av den svenska besöksnäringen och skapar arbetstillfällen, särskilt för unga och nyanlända. När restaurangerna går bra gynnas hela samhället”, förklarar Eriksson.
Utmaningar kvarstår dock för branschen. De stigande energipriserna och personalbrist är fortfarande stora problem för många restaurangägare. Enligt undersökningen uppger 72 procent av restaurangerna att de har svårt att rekrytera kvalificerad personal, särskilt kockar och serveringspersonal.
Även konsumenternas matvanor har förändrats. Hemleveranser, som fick ett enormt uppsving under pandemin, fortsätter att vara populära. Närmare 40 procent av de tillfrågade beställer mat för hemleverans minst en gång i månaden, vilket ställer nya krav på restaurangernas logistik och förpackningslösningar.
”Vi ser att restaurangerna fortsätter att utveckla sina digitala lösningar och hemleveranstjänster parallellt med den traditionella serveringen. De som lyckas bäst är de som kan kombinera den fysiska restaurangupplevelsen med flexibla takeaway-alternativ”, säger Gustav Nilsson, trendanalytiker inom livsmedelsbranschen.
En annan trend som undersökningen visar är ett ökat intresse för olika typer av smaksättare och kryddor. Svenska konsumenter blir alltmer kunniga och intresserade av gastronomi, vilket skapar möjligheter för restauranger att experimentera med nya smaker och koncept.
Internationella köket fortsätter att dominera bland svenskarnas favoriter. Italiensk, asiatisk och amerikansk mat toppar listan, men det finns också ett växande intresse för mellanösternkök och latinamerikanska smaker.
För landets krögare är undersökningen ett efterlängtat positivt besked. Efter flera år av krisåtgärder och överlevnadsstrategier kan många nu äntligen blicka framåt och planera för tillväxt.
”Vi har gått igenom en extremt tuff period där många tappade hoppet. Nu känns det som att vi äntligen kan andas ut lite och faktiskt tänka på utveckling istället för bara överlevnad”, säger Johanna Bergström, restaurangägare i Malmö och styrelseledamot i den lokala krögareföreningen.
Branschen står fortfarande inför stora utmaningar, men optimismen är påtaglig. Flera stora restaurangkedjor har aviserat expansionsplaner för kommande år, och nya koncept dyker upp i storstädernas centrala delar.
”Det mest glädjande är kanske att vi ser en mångfald av restaurangkoncept växa fram. Alltifrån högkvalitativa snabbmatsalternativ till exklusiva fine dining-upplevelser. Det visar på en livskraftig bransch som fortsätter att utvecklas trots motgångar”, avslutar Maria Eriksson från Visita.
17 kommentarer
Intressant att se hur restaurangerna anpassar sig till nya förutsättningar, det visar på kreativitet.
Absolut, det är just anpassningsförmågan som gör branschen så intressant.
Jag söker om enökning på 12 procentenheter är betydelsefull, eller är det bara statistiskt skvaller?
Viktigt att sätta det i kontext, snälla. Restaurangbesök var ju extremt låga under pandemin.
En ökning på 12 procentenheter över ett är faktiskt ganska betydelsefull, särskilt efter så många år av nedgång.
Nu när restaurangbesöken ökar, undrar jag hur många andra branscher inom mat och dryck som också börjar märka en uppsving?
Det skulle inte förvåna mig. En återhämtning inom restaurangsektorn skulle kunna dra med sig tillverkare och andra leverantörer.
En 68 procent kan tyckas lågt, men det är en betydande förbättring efter allt vad branschen har gått igenom.
Försiktigt optimistiskt kanske man kan vara.
Det är bra att se att hållbarhet och lokal produktion uppskattas. Hoppas detta kommer fortsätta vara en trend.
Absolut, det är en utveckling som både konsumenter och miljön gagnas av.
Restaurangbranschen visar på en lovande återhämtning trots utmaningarna, det är bra nyheter för skapare och besökare.
Ja, det verkar som om svenskarna återupptäcker nöjet med restaurangbesök.
Det är intressant att focused på svenska råvaror just nu.
Ännu en anledning att modernt köpa svenska, både för kvalitet och klimatskäl.
Ja, och det är alltid en trevlig upplevelse att stödja lokal ekonomi samtidigt.
Det är bra att restaurangerna visar motståndskraft, men hur länge kan de klara de stigande råvarupriserna?