Kulturminister Parisa Liljestrands invigningstal på Göteborgs filmfestival 2023 genererade omedelbart diskussioner och kontrovers. Liljestrand deklarerade att politikens roll inte är att vara ”bästis” med kulturbranschen, en formulering som tolkades av många som ett tecken på distansering och potentiellt minskat engagemang från regeringens sida. Hennes kritik riktades även mot manusförfattarna till Guldbaggegalan, vilket ytterligare underströk en spänd relation mellan den nya regeringen och kultursektorn. Liljestrands uttalanden väckte oro bland kulturarbetare som befarade att den moderatledda regeringens kulturpolitik skulle präglas av nedskärningar och ett minskat stöd för den fria konsten. Invigningstalet satte tonen för en festival som präglades av en underliggande nervositet kring kulturens framtida villkor i Sverige.
Göteborgs filmfestival blev en arena för att gestalta och diskutera just dessa farhågor. Särskilt aktuell blev satirserien ”På armlängds avstånd”, regisserad av Jimmy Olsson och med Tuva Novotny i en av huvudrollerna. Serien utspelar sig i en nära framtid där kulturpolitiken systematiskt monteras ned, en dystopisk vision som resonerade starkt med den rådande oron inom kulturvärlden. ”På armlängds avstånd” blev ett exempel på hur konsten kan fungera som en spegel för samhället och ge uttryck för de rädslor och frustrationer som många kulturarbetare kände inför den nya regeringens politik. Serien blev ett samtalsämne under festivalen och bidrog till att fördjupa diskussionen kring kulturpolitikens betydelse.
Tuva Novotny och Jimmy Olsson, i intervjuer med Kulturnyheterna, belyste seriens intentioner och dess koppling till den aktuella kulturpolitiska debatten. De framhöll vikten av konstnärlig frihet och varnade för konsekvenserna av politisk styrning och censur. Novotny och Olsson betonade att ”På armlängds avstånd” inte enbart var en kritik av den sittande regeringen, utan snarare en generell varning för faran med att begränsa kulturens utrymme. Deras budskap var att konsten måste få vara fri att utmana, provocera och ifrågasätta, utan att riskera repressalier eller minskat ekonomiskt stöd.
Seriens satiriska anslag, menade de, var ett effektivt sätt att nå ut med ett allvarligt budskap till en bred publik. Genom humor och överdrivna karaktärer kunde ”På armlängds avstånd” belysa de potentiellt förödande konsekvenserna av en restriktiv kulturpolitik. Samtidigt erbjöd serien en plattform för att diskutera komplexa frågor på ett lättillgängligt sätt, vilket bidrog till att engagera en bredare publik i den kulturpolitiska debatten. Novotny och Olsson uttryckte sin förhoppning om att serien skulle kunna väcka en diskussion om konstens roll i samhället och vikten av att värna om den konstnärliga friheten.
Liljestrands uttalanden och ”På armlängds avstånd” blev två sidor av samma mynt, som representerade den spänning som rådde mellan politiken och kulturvärlden. Å ena sidan en kulturminister som betonade vikten av armlängds avstånd och kritiserade kulturbranschen, å andra sidan en satirserie som målade upp en dystopisk bild av en framtid där kulturen kvävs av politisk styrning. Denna kontrast blev symbolisk för den osäkerhet och oro som präglade kultursektorn i början av 2023. Göteborgs filmfestival blev en arena där dessa motstridiga perspektiv möttes och där diskussionen om kulturens framtid tog plats.
Händelserna under Göteborgs filmfestival 2023 underströk vikten av en fortsatt dialog mellan politiker och kulturarbetare. Liljestrands uttalanden, oavsett intention, skapade en känsla av osäkerhet och oro inom kultursektorn. Samtidigt blev ”På armlängds avstånd” ett exempel på hur konsten kan fungera som en kraftfull röst i samhällsdebatten och utmana makthavare. Festivalen blev en påminnelse om att den konstnärliga friheten är en grundläggande demokratisk rättighet som måste skyddas och värnas. Den fortsatta utvecklingen av den svenska kulturpolitiken och dess relation till kulturbranschen kommer att vara avgörande för kulturens framtida villkor i Sverige.