Den anrika Fredriksdalsteatern i Helsingborg har genomgått en turbulent period sedan Eva Rydberg lämnade scenen för att starta sin nya verksamhet, Sundspärlan, i samma stad. Konkurrensen blev för hård för Anagram Live, som tog över stafettpinnen efter Rydberg. Efter bara en sommar tvingades de dra sig ur avtalet med kommunen. Nu står det klart att produktionen av sommarens föreställning 2025 på Fredriksdal leds av Dröse & Norberg, inte med en fars i Nils Poppes och Eva Rydbergs anda, utan med familjemusikalen ”Aladdin – musikalen”. En vändning som markerar en ny riktning för den traditionstyngda teatern.

Producent Anna Norberg beskriver situationen som både spännande och överväldigande. Hon betonar att deras produktion inte är tänkt som en konkurrent till Eva Rydbergs uppsättningar på Sundspärlan. Skillnaden i genre, musikal kontra fars, är central i detta resonemang. Dröse & Norberg har en lång erfarenhet av familjemusikaler, och deras ”Äventyret Aladdin” från 2017, med bland andra Charlie Grönvall och Renaida Braun i huvudrollerna, fungerar som en referenspunkt för deras kommande produktion. Vilka som kommer att axla rollerna i ”Aladdin – musikalen” på Fredriksdalsteatern är ännu inte offentliggjort, men premiärdatumet är satt till den 18 juli.

Beslutet att hyra ut scenen till Dröse & Norberg under sommaren 2025 har tagits emot positivt av Helsingborgs stad. Helena Wennerström, biträdande direktör för kommunikation och näringslivsutveckling, ser det som en unik möjlighet att utnyttja teatern medan man inväntar den kommande upphandlingen. Att just Dröse & Norberg tar sig an uppgiften ses som särskilt glädjande. Detta arrangemang ger teatern en chans att andas och omgruppera sig inför framtiden, samtidigt som publiken erbjuds en annorlunda typ av sommarunderhållning.

Eva Rydbergs avhopp från Fredriksdalsteatern lämnade ett tomrum efter sig, ett tomrum som Anagram Live försökte fylla men utan framgång. Deras korta tid vid rodret illustrerar utmaningarna med att driva en sommarteater i en stad där konkurrensen hårdnat. Dröse & Norbergs inträde markerar en tydlig brytning med den traditionella farstraditionen. Frågan är hur publiken kommer att reagera på denna förändring. Kommer musikalen ”Aladdin” att locka en ny publik till Fredriksdal, eller kommer de trogna farspubliken att söka sig till andra alternativ?

Valet av ”Aladdin” som uppsättning kan ses som ett strategiskt drag för att bredda teaterns attraktionskraft. Familjemusikaler har en bredare målgrupp än farser och kan locka en yngre generation till teatern. Dröse & Norbergs erfarenhet inom genren borgar för en professionell och underhållande produktion. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att Fredriksdalsteatern har en lång historia och tradition av farser. Att frångå denna tradition innebär en risk, men det kan också vara ett nödvändigt steg för att säkra teaterns framtid.

Framtiden för Fredriksdalsteatern är fortfarande oviss. Den kommande upphandlingen kommer att spela en avgörande roll för teaterns långsiktiga inriktning. Men sommaren 2025, med Dröse & Norbergs ”Aladdin – musikalen” på scen, kommer att bli ett spännande experiment. Ett experiment som kan visa vägen för en ny era för den anrika teatern i Helsingborg. Förhoppningen är att den nya inriktningen ska locka en bred publik och säkra teaterns framtid i en allt mer konkurrensutsatt kulturvärld.

Dela.