I oktober 2023 skakades Nyhedens skola i Krokoms kommun av en anmälan till Skolinspektionen, inlämnad av verksamhetschefen Annika Lööf-Sjölund. Anmälan riktade skarp kritik mot skolans lärarkår, med anklagelser om bristande undervisningskvalitet och ett olämpligt bemötande mot eleverna. Lööf-Sjölund menade att lärarnas tillkortakommanden ledde till att elever mådde dåligt, fara illa och inte fick den utbildning de hade rätt till. Hon hävdade att hon, den nytillträdda rektorn Kirsi Maijasdotter och elevhälsoteamet var eniga om att skolan behövde omedelbar hjälp.

Anmälan utlöste starka reaktioner bland både lärare och elever på Nyhedens skola. Personalen publicerade en debattartikel i Östersunds-Posten där de tillbakavisade Lööf-Sjölunds beskrivning av situationen. De menade att de inte kände igen sig i kritiken och pekade istället på genomförda nedskärningar som en bidragande faktor till skolans problem. Lärarna ansåg att skolledningen borde ta ansvar för situationen istället för att rikta anklagelser mot dem. Debattartikeln undertecknades av 25 anställda. Även elever uttryckte sin kritik mot anmälan och beskrev oro för sin skolsituation. Tretton elever från olika klasser i högstadiet framträdde i en intervju med SVT och vittnade om sin oro och frustration.

Konflikten på Nyhedens skola resulterade i sjukskrivningar bland lärarkåren. Eleverna berättade bland annat om en sjukskriven NO-lärare, vilket skapade ytterligare stress, särskilt för niondeklassarna inför betygsättningen. Oron för vikarielärare och deras förmåga att ge den nödvändiga undervisningen var påtaglig. Eleverna vittnade om en känsla av osäkerhet inför framtiden och betonade vikten av kontinuitet och stabilitet i undervisningen.

Situationen på Nyhedens skola är komplex och har rötter i tidigare händelser. I slutet av föregående termin förflyttades skolans dåvarande rektor mot sin vilja, vilket ledde till att hon sade upp sig och tog anställning i en annan kommun. Kirsi Maijasdotter tillträdde som ny rektor, men eleverna uppgav att de knappt sett henne. De uttryckte en önskan om att rektorn skulle engagera sig mer i både lärarnas och elevernas situation för att skapa en trygg och positiv skolmiljö.

SVT:s försök att få en kommentar från både Annika Lööf-Sjölund och Kirsi Maijasdotter gav inget resultat. Lööf-Sjölund meddelade skriftligen att hon avböjde en intervju. Rektorn svarade inte alls på SVT:s förfrågningar. Efter den inledande anmälan publicerade Lööf-Sjölund ett pressmeddelande där hon erkände att hon varit för skarp i sin beskrivning av problemen på skolan. Hon förtydligade att alla nivåer inom skolorganisationen behövde stöd och hjälp. En arbetsmiljökartläggning beställdes från företagshälsovården för att undersöka situationen vidare.

Händelserna på Nyhedens skola belyser de utmaningar som kan uppstå inom en skolorganisation. Konflikten mellan verksamhetschef, rektor, lärare och elever illustrerar vikten av tydlig kommunikation, ömsesidig respekt och ett gemensamt ansvarstagande för att skapa en positiv och trygg skolmiljö. Den uppkomna situationen understryker behovet av att alla parter involveras i processen för att hitta konstruktiva lösningar och säkerställa att elevernas bästa alltid sätts i första rummet. Förhoppningsvis kan den beställda arbetsmiljökartläggningen bidra till att identifiera orsakerna till problemen och ge vägledning för framtida åtgärder.

Anmälan till Skolinspektionen, lärarnas reaktion, elevernas oro och sjukskrivningarna bland personalen skapar en bild av en skola i kris. De motstridiga uppfattningarna om situationen, bristen på kommunikation och den frånvarande rektorn bidrar till en känsla av osäkerhet och frustration. Det är av yttersta vikt att alla berörda parter samarbetar för att återställa förtroendet och skapa en trygg och lärorik miljö för eleverna på Nyhedens skola. Förhoppningsvis kan den beställda arbetsmiljökartläggningen leda till konkreta åtgärder och en positiv förändring för alla inblandade. Det är viktigt att komma ihåg att elevernas välbefinnande och utbildning alltid måste vara det primära fokuset.

Skolans framtid hänger på att de ansvariga tar itu med de underliggande problemen och skapar en kultur av öppenhet och dialog. Lärarnas engagemang och elevernas röster måste tas på allvar för att återskapa en positiv skolmiljö. Konflikten på Nyhedens skola har blottlagt brister i kommunikation och ledarskap, och det är nu upp till berörda parter att ta lärdom av situationen och arbeta tillsammans för att bygga en bättre framtid för skolan och dess elever. En oberoende utredning kan vara nödvändig för att få en klar bild av situationen och ge rekommendationer för framtida åtgärder.

Det är viktigt att komma ihåg att en fungerande skola är grundläggande för samhällets utveckling. Eleverna är vår framtid, och det är vårt gemensamma ansvar att säkerställa att de får den bästa möjliga utbildningen i en trygg och stimulerande miljö. Händelserna på Nyhedens skola är en påminnelse om vikten av att investera i våra skolor och skapa förutsättningar för att både lärare och elever ska trivas och utvecklas. Förhoppningsvis kan den här situationen leda till positiva förändringar och en stärkt skolmiljö för alla inblandade.

Det är av yttersta vikt att skolledningen, verksamhetschefen och kommunen tar sitt ansvar och arbetar aktivt för att lösa problemen på Nyhedens skola. Att lyssna på lärarnas och elevernas

Dela.