Sverige dras inför EU-domstolen för bristande efterlevnad av förnybar energi-direktiv
EU-kommissionen har beslutat att dra Sverige inför EU-domstolen för att inte ha implementerat det nya direktivet om förnybar energi i nationell lagstiftning. Direktivet, som trädde i kraft i november 2023, skulle ha integrerats i svensk lag senast den 1 juli förra året.
Det förnyade direktivet syftar till att påskynda övergången till förnybar energi inom unionen och innehåller tydliga riktlinjer för hur medlemsländerna ska effektivisera tillståndsprocesserna för vind- och solkraft. Bland annat ställs krav på tidsgränser för tillståndshantering och inrättandet av en särskild myndighet som ska fungera som ”en väg in” för energibolag som vill etablera förnybar energiproduktion.
Trots upprepade påminnelser från EU-kommissionen har Sverige varken implementerat reglerna eller presenterat en konkret plan för hur detta ska ske. I kommissionens pressmeddelande framhålls att ”främjande av förnybar energi är avgörande för EU:s väg till koldioxidneutralitet”.
Om Sverige fälls i EU-domstolen kan konsekvenserna bli kännbara. Domstolen har möjlighet att utdöma både en engångsavgift och löpande böter för varje dag som Sverige fortsätter att bryta mot EU:s regelverk.
Beslutet kommer i en tid då Europa kämpar för att minska sitt beroende av fossil energi, särskilt efter energikrisen som följde Rysslands invasion av Ukraina. För Sveriges del har frågan om energiförsörjning blivit alltmer central i den politiska debatten, med ökande elpriser och växande industribehov i framförallt norra delen av landet.
Kritiken från oppositionspartierna har inte låtit vänta på sig. Miljöpartiets Daniel Helldén kräver nu att energiminister Ebba Busch (KD) kommer till riksdagen för att förklara situationen.
”Det här är ju det yttersta beviset på hur fanatiskt regeringen motarbetat förnybar energi, när man till och med blir dragen inför rätta av EU-kommissionen. Det ideologiska motståndet mot vindkraft är så starkt att man struntar i vad som är bra för Sverige. Med Ebba Busch som energiminister har utbyggnaden av ny elproduktion tvärnitat,” skriver Helldén i en kommentar till SVT.
Energiminister Ebba Busch avvisar kritiken och hävdar att regeringen prioriterar förenkling av regler och tillståndsprocesser. I ett skriftligt svar till SVT uttrycker hon förvåning över kommissionens beslut:
”Att EU nu riktar in sig på ett land med 99 procent fossilfri el samtidigt som EU:s elproduktion i genomsnitt är 31 procent fossil är mycket anmärkningsvärt. Det stjäl fokus från det större problemet, det vill säga beroendet av fossila energikällor på kontinenten. I de allra flesta fall handläggs ärenden som rör förnybar energi redan i dag inom de tidsfrister som direktivet föreskriver.”
Konflikten belyser de spänningar som finns mellan Sveriges nationella energipolitik och EU:s gemensamma klimatambitioner. Medan regeringen har uttryckt en ambition att bygga ut kärnkraften, kräver EU:s direktiv ett tydligare fokus på förnybar energi som vind- och solkraft.
Branschorganisationer inom förnybar energi har tidigare varnat för att Sveriges senfärdighet med implementeringen kan leda till försenade investeringar i sektorn. Svensk Vindkraftförening har påpekat att osäkerheten kring regelverket kan skada Sveriges attraktionskraft för investerare inom grön energi.
EU-kommissionens beslut att dra Sverige inför domstol markerar en upptrappning i frågan och sätter press på regeringen att agera. Enligt experter kan Sverige behöva genomföra betydande förändringar i tillståndsprocesserna för att uppfylla direktivets krav, något som kan innebära både administrativa och politiska utmaningar för den sittande regeringen.
21 kommentarer
EU-kommissionen har varit tydlig med sina påminnelser, men Sverige har inte agerat tillräckligt fort. Varför?
Det kan bero på politisk inkompetens eller bristande prioritering.
Nu ska EU-domstolen avgöra om Sverige fortsätter att bryta mot EU:s energidirektiv. Vilka konsekvenser kan detta få?
Det kan leda till både ekonomiska straff och förlust av EU-medel.
Det är viktigt att snabbt komma till rätta med tillståndsprocesserna för vind- och solkraft. Vilka åtgärder krävs?
En särskild myndighet skulle kunna öka effektiviteten.
Att övergången till förnybar energi går trögt beror kanske på överdrivna regelverk. Har Sverige simplified processerna tillräckligt?
Det verkar som om allt låter för komplicerat.
Det är oroande att Sverige missar domstolstid för ett så viktigt direktiv. Vilka åtgärder har regeringen vidtagit?
Det verkar som om det enkelt har blivit dröjsmål.
Det är beklämmande att Sverige riskerar böter för att missa viktiga klimatmål. Hur tänker regeringen lösa detta?
Skulle det inte gå fortare att anpassa lagstiftningen?
Det verkar som om det saknas tydliga tidsplaner för implementeringen.
EU har klara riktlinjer för förnybar energi, men Sverige hänger efter. Vad krävs för att ställa om?
En tydlig plan och snabb implementering är nödvändigt.
Nu resulterar Sveriges försummelser i en rättegång. Vilka lärdomar kan dras från detta?
Att EU:s direktiv måste tas på större allvar framöver.
Att Sverige inte har rensat sig från den här bristen kring förnybar energi är förslagligt. Varför dröjer det så länge?
Det känns som att åtgärderna borde prioriterats mer inom politiken.
Sverige kan nu drabbas av engångsavgifter och böter. Hur stor är risken egentligen?
Konsekvenserna kan bli höga om domstolen fäller Sverige.