Den kamerunska flaggade fiskebåten Shunxing 39 misstänktes för att ha orsakat ett avbrott i en undervattenskommunikationskabel norr om Taiwan i fredags. Taiwans kustbevakning grep in och höll fartyget kortvarigt kvar för utredning. Initialt antogs att fartyget, genom att dra sitt ankare längs havsbotten, hade skadat kabeln som ägs av telekomföretaget Chunghwa Telecom. Händelsen inträffade under svåra väderförhållanden, vilket förhindrade kustbevakningen från att borda Shunxing 39 för en grundligare inspektion. Fartyget tilläts fortsätta sin resa mot Sydkorea efter den inledande utredningen.
Trots att det inte fanns några konkreta bevis som direkt kopplade Shunxing 39 till kabelbrottet, begärde Taiwan assistans från de sydkoreanska myndigheterna för att fortsätta utredningen. Man hoppades att Sydkorea, med fartygets destination inom sitt territorium, skulle kunna genomföra en mer noggrann undersökning av fartyget och dess eventuella inblandning i incidenten. Detta samarbete mellan länderna ansågs nödvändigt för att klargöra omständigheterna kring kabelbrottet och fastställa ansvar.
I en oväntad vändning rapporterades det på tisdagen att Shunxing 39 hade stängt av sitt AIS-system (Automatic Identification System). AIS är ett automatiskt spårningssystem som används för att identifiera och lokalisera fartyg till sjöss, och det är obligatoriskt för de flesta kommersiella fartyg att ha det aktiverat. Avstängningen av AIS-signalen väckte ytterligare misstankar kring fartygets agerande och dess potentiella inblandning i kabelincidenten. En källa inom Taiwans kustbevakning bekräftade avstängningen för nyhetsbyrån AFP.
Kustbevakningskällan påpekade att det är olagligt att stänga av AIS-systemet, men att man inte längre hade jurisdiktion över fartyget eftersom det hade lämnat Taiwans territorialvatten. Detta försvårade ytterligare utredning från Taiwans sida och underströk vikten av samarbete med Sydkorea för att få klarhet i händelseförloppet. Avstängningen av AIS-signalen kan tolkas som ett försök att undvika övervakning och undgå ansvar för eventuella skador på kabeln.
Situationen med Shunxing 39 belyser de utmaningar som kuststater står inför när det gäller att övervaka och reglera fartygsaktiviteter inom och utanför sina territorialvatten. Den ökande globala sjöfarten och beroendet av undervattenskablar för kommunikation gör det allt viktigare med internationellt samarbete för att skydda kritisk infrastruktur och utreda incidenter som denna. Att ett fartyg kan stänga av sin AIS-signal och därmed försvinna från radarn understryker behovet av effektivare övervakningssystem och internationella avtal för att säkerställa ansvarsskyldighet till sjöss.
Kabelbrott till sjöss kan ha allvarliga konsekvenser för kommunikation och dataöverföring, och det är avgörande att utreda orsakerna till sådana incidenter för att förhindra framtida händelser. I fallet med Shunxing 39 återstår många obesvarade frågor, och det fortsatta samarbetet mellan Taiwan och Sydkorea är avgörande för att bringa klarhet i vad som egentligen hände och vem som bär ansvaret för skadorna på kommunikationskabeln. Händelsen visar också på behovet av tydligare internationella regler och effektivare mekanismer för att upprätthålla dessa regler och säkerställa att fartyg som orsakar skada ställs till svars.