Stambanan åter i trafik efter omfattande reparationer till följd av höstens skyfall

Efter veckor av intensivt reparationsarbete har Trafikverket nu återöppnat den sista järnvägssträckan som skadades under de kraftiga skyfallen i början av september. Sträckan mellan Mellansel och Västeraspby på Stambanan har varit helt stängd sedan den 6-7 september, då extrema regnmängder orsakade omfattande skador på infrastrukturen i regionen.

Reparationsarbetet har varit komplext och krävt flera samordnade insatser. För att komma åt det urspårade tåget som blockerade sträckan var Trafikverket först tvungna att reparera flera bilvägar som hade förstörts av översvämningarna. För ungefär två veckor sedan kunde slutligen de urspårade vagnarna lyftas bort med hjälp av en specialkran.

”Det är mycket glädjande att stambanan nu har kunnat öppna igen,” säger Staffan Ökvist, regional chef för Underhåll vid Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Återställningsarbetet har innefattat installation av nya trummor för vattengenomströmning, omfattande rekonstruktion av banvallen samt körning med spårriktningståg för att säkerställa spårens stabilitet och säkerhet innan trafiken kunde återupptas.

Med öppnandet av denna sträcka har samtliga järnvägar i området som drabbades av höstens kraftiga skyfall nu reparerats. Ådalsbanan öppnades för trafik redan den 24 september, medan Botniabanan kunde tas i bruk redan den 15 september.

Trots att alla järnvägssträckor nu är trafikerbara fortsätter effekterna av översvämningarna att påverka tågtrafiken i regionen. På sträckan mellan Sundsvall och Umeå måste tågen fortfarande framföras med reducerad hastighet som en säkerhetsåtgärd.

”Vi kan inte köra lika många tåg som vanligt,” förklarar Peter Jonsson, presskommunikatör på Trafikverket. Denna begränsning påverkar kapaciteten och kan leda till förseningar i tågtrafiken.

De kraftiga skyfallen i början av september orsakade några av de värsta översvämningarna på många år i Norrland. Infrastrukturen drabbades hårt, med skador på såväl vägar som järnvägar. För järnvägsnätet var konsekvenserna särskilt allvarliga, då flera viktiga förbindelser bröts samtidigt.

Stambanan genom övre Norrland är en vital transportled för både gods- och persontrafik. Stängningen har orsakat betydande störningar för industrier som är beroende av järnvägstransporter, särskilt skogs- och stålindustrin som är centrala för regionens ekonomi. Omledning av godståg via alternativa rutter har medfört ökade kostnader och förseningar för många företag.

För persontrafiken har störningarna inneburit inställda avgångar och ersättningstrafik med buss, vilket har förlängt restiderna avsevärt för pendlare och andra resenärer.

Trafikverket fortsätter att övervaka situationen noga och kommer att genomföra ytterligare förstärkningsarbeten under de kommande månaderna för att säkerställa järnvägens långsiktiga hållbarhet. Särskild uppmärksamhet riktas mot att förbättra avrinningssystem och banvallar för att bättre kunna hantera framtida extrema vädersituationer.

Klimatforskare pekar på att denna typ av extremväder kan bli vanligare i framtiden på grund av klimatförändringarna, vilket ställer nya krav på infrastrukturens motståndskraft. Trafikverket arbetar därför med att klimatsäkra järnvägsnätet i norra Sverige för att minimera risken för liknande störningar i framtiden.

För resenärer rekommenderas att fortsätta hålla sig uppdaterade via Trafikverkets och tågoperatörernas informationskanaler, då situationen fortfarande kan förändras med kort varsel.

Dela.

17 kommentarer

Leave A Reply