Paragraf 1: Nicole Kidman, den hyllade skådespelerskan, beskriver sin senaste film, "Babygirl", som en djupt personlig och utmanande upplevelse. I en internationell digital presskonferens uttryckte hon att filmen känns "skrämmande" och gör henne "sårbar". Redan från första scenen sätts tonen för filmens utforskande av sexualitet, begär och makt. Kidmans karaktär, Romy, en framgångsrik VD, porträtteras i en komplex och mångfacetterad roll där hennes inre liv och dolda begär ställs i fokus. Filmen inleds med en explicit sexscen mellan Romy och hennes make, spelad av Antonio Banderas, följt av en scen där Romy onanerar till pornografi. Denna inledning antyder filmens djärva och okonventionella skildring av kvinnlig sexualitet.
Paragraf 2: Kidman betonar att "Babygirl" är en film om "begär, sex, dina innersta tankar, äktenskap och makt". Filmens sexuella språkbruk beskrivs som komplext och utmanande. För Kidman var det avgörande att filmen regisserades av en kvinna, Halina Reijn. Kidman menar att det är sällsynt att kvinnliga berättelser skildras med en sådan autenticitet och djup, och att hon inte hade tackat ja till rollen om filmen regisserats av en man. Just det faktum att Reijn var regissör skapade en trygg och respektfull miljö där Kidman kände sig bekväm att utforska de komplexa och sårbara aspekterna av Romys karaktär.
Paragraf 3: Kidman utvecklar känslan av trygghet hon upplevde under inspelningen. Hon beskriver samarbetet med Reijn som en process präglad av ömsesidig respekt och förståelse. "Varje del av mig var med på det", säger Kidman och understryker att hela teamet arbetade tillsammans för att skapa en autentisk och trovärdig skildring. Målet var att utforska vad det innebär att vara människa och, specifikt, vad det innebär att vara kvinna. Filmen, menar Kidman, har vissa likheter med erotiska thrillers från 80-talet, som "Fatal Attraction", men skiljer sig genom att kvinnan inte straffas för sin sexualitet. Detta är ett viktigt tema som Kidman vill framhäva – att kvinnors utforskande av sin sexualitet inte bör leda till stigmatisering eller bestraffning.
Paragraf 4: Kidmans engagemang för feministiska frågor är välkänt, och hon ser sin roll som producent som ett sätt att driva dessa frågor framåt. Hon har tidigare producerat framgångsrika serier som "Big Little Lies", "The Undoing" och "Nine Perfect Strangers", och ser nu fram emot att använda sina erfarenheter och sin plattform för att skapa fler projekt för och av kvinnor. Detta är, enligt Kidman, "nytt territorium", men hon känner en stark passion för att ge kvinnor större utrymme inom filmindustrin. #MeToo-rörelsen har, menar Kidman, skapat en viktig förändring och en möjlighet att bekämpa exploateringen av kvinnor inom branschen.
Paragraf 5: #MeToo-rörelsen har enligt Kidman varit en väckarklocka och skapat ett momentum för verklig förändring. Hon betonar vikten av att arbeta tillsammans för att uppnå denna förändring och stoppa exploateringen av kvinnor. Kidman ser sin roll som producent som en del av denna kamp och hoppas kunna bidra till att skapa en mer jämställd filmindustri där kvinnor har samma möjligheter som män. Hon ser det som ett kollektivt ansvar att skapa en miljö där kvinnor kan berätta sina historier utan rädsla för att bli exploaterade eller tystade.
Paragraf 6: Nicole Kidman, 57 år, bosatt i Nashville, USA, är gift med Keith Urban och har fyra barn, varav två med ex-maken Tom Cruise. Hon har en lång och framgångsrik karriär som skådespelare och producent, med roller i ikoniska filmer som "Days of Thunder", "To Die For", "Portrait of a Lady", "Eyes Wide Shut", "Moulin Rouge", "The Others", "Dogville", "Grace of Monaco", "The Killing of a Sacred Deer", samt i TV-serierna "Big Little Lies" och "The Undoing". "Babygirl", hennes senaste projekt, har svensk premiär den 24 januari och markerar ytterligare ett steg i Kidmans fortsatta utforskande av komplexa kvinnliga karaktärer och hennes engagemang för att ge kvinnor en starkare röst inom filmindustrin.