Det är glädjande att Barn- och elevombudet (BEO) har beslutat att Lunds kommun ska kompensera en gymnasieelev med sammanlagt 90 000 kronor för den felaktiga hantering han utsattes för under sin tid i grundskolan. Fallet belyser vikten av att skolor tar elevers upplevelser på allvar och agerar skyndsamt och korrekt vid kränkningar. För pojken och hans familj är BEO:s beslut en viktig bekräftelse på att deras upplevelse av situationen var riktig och att systemet kan ge upprättelse. Ersättningen på 60 000 kronor för kränkning och 30 000 kronor för sveda och värk är ett erkännande av det lidande pojken utsatts för och de konsekvenser det haft för honom.

Pojkens mamma uttrycker lättnad och tillfredsställelse över beslutet. Att en oberoende myndighet som BEO granskat fallet och kommit fram till att kommunen brustit i sin hantering ger dem en känsla av rättvisa. Efter en lång och påfrestande process känns det som en seger att få bekräftat att sonens upplevelser var berättigade. Det är en viktig markering att barn och unga ska tas på allvar och att deras upplevelser av kränkningar inte ska negligeras. BEO:s beslut ger hopp om att liknande situationer i framtiden kan hanteras på ett mer rättssäkert och empatiskt sätt.

Lunds kommun erkänner sina brister i hanteringen av ärendet och har valt att följa BEO:s rekommendation om ersättning. Viveca S Dahl, chef för grundskoleförvaltningen i Lund, betonar kommunens strävan efter en skola i världsklass där alla elever ska känna sig trygga. Detta fall visar dock att det finns utrymme för förbättringar i kommunens rutiner och hantering av kränkningsärenden. Det är viktigt att kommunen tar lärdom av detta fall och vidtar åtgärder för att säkerställa att liknande situationer inte upprepas i framtiden.

För att skapa en trygg och inkluderande skolmiljö krävs det att alla – lärare, rektorer, skolpersonal och förvaltning – har kunskap om och följer de lagar och riktlinjer som finns för att förebygga och hantera kränkningar. Det är också viktigt att det finns tydliga rutiner för hur elever ska kunna anmäla kränkningar och att dessa anmälningar tas på allvar och utreds noggrant. Skolan har ett ansvar att skapa en kultur där alla elever känner sig respekterade och trygga.

Det är av yttersta vikt att elever som upplever kränkningar får det stöd och den hjälp de behöver. Skolan ska vara en plats där elever kan växa och utvecklas, inte en plats där de utsätts för kränkningar och mobbning. Genom att lyssna på elevernas berättelser, ta deras upplevelser på allvar och agera kraftfullt mot kränkningar kan vi skapa en skola där alla elever trivs och känner sig trygga.

BEO:s beslut i detta fall skickar en tydlig signal till alla skolor och kommuner om vikten av att ta elevers upplevelser av kränkningar på allvar. Det är en påminnelse om att barn och unga har rätt till en trygg och säker skolmiljö och att det är skolans ansvar att säkerställa detta. Förhoppningsvis kan detta fall bidra till att fler skolor och kommuner ser över sina rutiner och arbetssätt för att förebygga och hantera kränkningar på ett mer effektivt sätt. Målet måste vara att skapa en skola där alla elever känner sig trygga, respekterade och inkluderade.

Dela.